BAAS 2019-2020

Het voorbije jaar werden 26 verschillende BAAS'ers tijdens hun pitch geselecteerd. 26 jonge ondernemers (in spé) die in totaal 20 verschillende ideeën op de markt (willen) brengen.  

Anse Reyntjens

In haar businessidee voor gerecycleerde schoenen combineert Anse (23) een goed ontwikkeld oog voor stijl en een aversie voor materiaalverspilling.

“Schoenen zeggen waar je vandaan komt en waar je heen gaat” – Forrest Gump. Anse heeft niet veel woorden nodig om haar liefde voor schoenen uit te drukken. Niet dat ze als een shopaholic elk leuk paar schoenen koopt dat ze tegenkomt, maar ze is er wel gek van en weet met echte arendsogen de leukste schoenen in de ruimte op te merken. 

Lees hier haar interview. 

Delfien Wouters

Wie dacht dat de hype rond duurzaamheid is gaan liggen, heeft Delfien (24) nog niet ontmoet. Als het van haar afhangt, worden we duurzamer dan ooit.

“Op je eentje kan je niet veel veranderen, wat maakt dan het verschil?”. Een cliché waar nog altijd teveel mensen naar leven. Maar vaak is eigenlijk niet de instelling fout, maar wel de onwetendheid over hoe je het dan precies moet aanpakken. Delfien to the rescue! Onder de noemer 'Sustain Ability' trekt ze je als duurzaamheidscoach helemaal over de streep. 

Lees hier haar interview. 

Marieke Van Hooreweghe

Hoe tof zou het zijn als je je statementjuweel kan aanpassen aan je outfit of je mood? Met die vraag ging Marieke (26) aan de slag.

Handgemaakte modulaire juwelen die zich aanpassen aan je outfit. Het klinkt als iets futuristisch, maar Marieke maakt het werkelijkheid. Onder de naam MIX3D maakt ze juwelen die je kan aanpassen aan je outfit, multi-inzetbaar dus. Het idee, het plan, de eerste juwelen en binnenkort een eigen website: Marieke staat helemaal in de startblokken!

Lees hier haar interview. 

Yassin Lamanti

Yassin heeft een passie voor mode en design en vindt dat men mannenmode vaak links laat liggen. Iets waar hij verandering in wilt brengen!

Dat ook mannenmode interessant kan zijn, moet je Yassin niet vertellen. Hij kan als geen ander passioneel vertellen over herenkledij, met specifieke stijl – tussen classy en casual -, met interessante prints en kleuren. Zijn droom is om dat samen te brengen in een gecureerde kledingwinkel waarin hij ook zijn eigen label kan uitdragen. 

Lees hier zijn interview.

Gwen Laurent

Gwen (25) vond datgene waarvoor ze met plezier haar wekker zet: werken aan een samenlevingsgemeenschap voor ouderen.

Uitstapjes met haar oma’s en diens zussen wakkerden bij Gwen een intrinsieke interesse aan om te werken met de ouderen van onze samenleving. Zo fel zelfs dat ze er liefst professioneel mee aan de slag gaat. “Later bouw ik mijn eigen rusthuis”, luidde haar mopje toen ze net afstudeerde. Ondertussen is dat van een mopje verandert in een “waarom wachten tot later”.

Lees hier haar interview. 

Astrid Van den Eede

Al vier jaar verdiept Astrid (26) zich in onvoorwaardelijk ouderschap, een passie waar ze nu nieuwe stappen mee wilt zetten.

Ervaring in de sector is voor Astrid bijna een fait-divers. Ze leverde tal van bijdragen aan projecten van vriendinnen rond jong ouderschap, zoals de ‘Mama Vibes’ inspiratiedagen voor aanstaande ouders. Daarnaast heeft ze nog diploma's in Orthopedagogie én Wijsbegeerte op zak. Al deze zaken voegt ze nu samen in ‘Juntos’, een multidisciplinaire praktijk voor ouders en kinderen. 

Lees hier haar interview.

Dorien Draps

Een thuis is meer dan een fysieke plek waar je verblijft. Het moet een plaats zijn waar je kan thuiskomen bij jezelf. En daar maakt Dorien (25) haar missie van.

“Met duurzaam interieuradvies heb ik er mijn missie van gemaakt om iedereen bij zichzelf te laten thuiskomen”. Het hebben van een ‘thuis’ intrigeerde Dorien zo fel dat ze zich aan een opleiding interieurstyling waagde, én met succes. Bij haar blijft het echter niet bij meubelstukken en kleuren die goed bij elkaar passen. Het is een zoektocht naar een fysiek leuke plek waar je ook helemaal op jezelf kan zijn. Een plek waar zowel het oog als het gevoel helemaal tevreden zijn. Dat doet ze met haar eigen start-up ROYOOM. 

Lees hier haar interview. 

Jakob Vanhumbeeck

Opgegroeid als boerenzoon, knutselend met oud ijzer en een lasapparaat, leerde Jakob (26) gaandeweg dat zelfstandig lasser worden verder ging dan enkel een fantasie.

Op de boerderij van zijn ouders had Jakob altijd de kans om te knutselen met allerhande materiaal en gereedschap. Zo leerde hij van jongs af aan om metaal te bewerken en te lassen. Al snel ontdekte hij een waaier aan mogelijkheden om zijn creativiteit uit te leven en projectjes te verwezenlijken. Ondertussen is hij als professional aan de slag, gaande van sierwerken en design tot structurele stukken voor landbouwmachines (hij is nog altijd zoon van zijn vader). 

Lees hier zijn interview. 

Sofie Darche

Door haar rake woordspeling ‘SOFIE-STICATED’, weet je meteen dat Sofie (28) niet voor halfslachtig werk gaat bij het ontwerpen van haar handtassen.

“Al sinds mijn 16e studeer ik mode en later volgde ik nog de opleiding schoenenmaker en lederbewerking”. Vanaf dat Sofie met leder begon te werken, was het voor haar duidelijk dat ze daarmee bezig wou blijven. Een dikke twee jaar geleden voelde ze haar moment rijk om in bijberoep te starten en sinds oktober 2019 is het zelfs haar full-time job, niet toevallig in de periode dat ze bij BAAS helemaal in de ondernemerschapswereld werd ondergedompeld.  

Lees hier haar interview. 

Eliene Rijcken

Ouders die scheiden is voor niemand aangenaam. Voor jongeren is het vaak een periode vol onzekerheid en stress. Eliene (25) wilt daar een oplossing voor vinden.

“Enerzijds wil ik hen een stem geven, anderzijds wil ik ook dat hun stem gehoord wordt .” Zelf een kind van gescheiden ouders, legt Eliene de vinger op de pols. In haar zoektocht naar laagdrempelige hulpverlening kwam ze van een kale reis thuis. En ook de kans om te praten met andere leeftijdsgenoten die hetzelfde meemaakten, lag niet voor het grijpen. Met ‘Scheid ermee uit’ wilt ze die nood invullen. Een interactieve app waar hulp wordt geboden aan jongeren tussen 12 en 18 jaar waarvan de ouders uit elkaar gingen. 

Lees hier haar interview. 

Hilke & Michiel Baumers

De liefde voor bakken kregen Hilke (28) en Michiel (25) van hun moeder mee. De kinderdromen van een eigen bakkerij beginnen nu meer en meer werkelijkheid te worden.

Ze zijn niet aan hun proefstuk toe. Michiel baat met Bakkermans een online bakkershop uit en Hilke heeft met T&Ko een eigen theehuisje  in de Tiensestraat in Leuven. Maar de kinderdroom om samen een eigen bakkerij op te starten, konden ze nooit echt helemaal loslaten. En daar zetten ze nu vol op in. Hun eigen bedrijfjes ronden ze rustig af om helemaal hun hart te volgen en de sprong te wagen. 

Lees hier hun interview.

Jurian Cuypers

Van hobby tot beroep, het klinkt cliché, maar voor Jurian (23) is het meer dan werkelijkheid. Fotografie was leuk, werd leuker en is nu zijn passie zonder weerga.

Het ontstond op reis, zijn liefde voor fotografie, want wie wilt nu niet zijn mooiste herinneringen vastleggen op foto. Jurian leerde er vooral uit dat hij gebeurtenissen zo goed mogelijk wou kunnen vastleggen. Momentopnames, zoals tijdens evenementen en in de natuur, zijn zijn specialiteit. Het blijft trouwens niet alleen bij foto’s, zijn video-skills worden ook alsmaar scherper. In 2019 maakte hij voor zichzelf de klik. Verlost van zijn studies (proper afgestudeerd) is het nu tijd om zijn dromen waar te maken. 

Lees hier zijn interview.

Eva Luna Moons

Eva Luna (21) is een beeldend kunstenaar, waarbij ze ook haar eigen lichaam in de strijd werpt. Performance art én beeldende kunst, she’s got it all .

Eva Luna’s passie begon zich drie jaar geleden stevig te ontwikkelen via haar opleiding Performance Art. Het werd het begin van een zoektocht doorheen verschillende media, waarbij ze een beeldtaal probeert te ontwikkelen die haar werken verbindt zonder dat ze allemaal uit hetzelfde medium zijn opgebouwd. Ondertussen droomt ze groter, om haar kunst verder uit te werken en elke dag haar passie te kunnen leven. 

Lees hier haar interview. 

JONATHAN BIZINDAVYI & BRECHT VAN ASSCHE

De modepassie van Jonathan (25) en Brecht (24) komt voort uit een bewondering voor visuele kunst en de rol van kledij in de vorming van een identiteit.

Als je in deze tijden bezig bent met kledij, vallen vaak termen als ‘rebranding’ en ‘upcycling’. Iets waar Jonathan en Brecht zich goed van bewust zijn, maar voor hen is het nog veel meer dan dat. Zij willen dat hun zelf herwerkte tweedehandskledij een platform creëert waarmee ze mensen verbinden. Én dat mensen zich identificeren met RENÉ, de naam van hun bedrijfje. Op die manier kan hun passie, hun bewondering voor visuele kunst, letterlijk overgedragen worden op anderen.

Lees hier hun interview.

Jill Bogaert & Hans Empereur

Wat als je op bedrijfsterreinen zelden iets lekker te eten vindt? Dat vroegen Jill (26) en Hans (28) zich af, en plots was er een ondernemingsdroom geboren.

Uit kleine frustraties groeien soms mooie ideeën. Een foodtruck met lunch voor bedrijfsterreinen bijvoorbeeld. Koken doen Jill en Hans vooral voor zichzelf, vrienden en familie, maar dat doen ze wel met een aantal principes: duurzaam, gezond én lekker. Principes die ze ook in hun foodtruck willen nastreven. 

Lees hier hun interview.

Cloé Ferrari & Olivia Dotremont

Cloé (23) en Olivia (23) willen via yogalessen mensen helpen om te vertragen. Zelf zijn ze een versnelling hoger aan het schakelen om met een yoga studio aan de slag te gaan.

Mensen een goed gevoel geven en helpen om te ontstressen. Een gat in de markt, in deze maatschappij van haast en drukte. Cloé en Olivia smijten zich er helemaal in en mikken vol overtuiging op een eigen yoga studio, want de Belg heeft het echt nodig. Daarnaast lijkt het hen fantastisch om als zelfstandige erg vrij aan de slag te kunnen gaan. Zonder stress én met een goed gevoel. 

Lees hier hun interview.

Marie Ryckeboer & Tina Polleunis

Twee creatieve jongedames met een passie voor grafisch ontwerp bij elkaar: Marie en Tina vormen samen Studio Matta!

“We zijn creatieve duizendpoten en werkten al op vrijwillige basis als grafisch vormgevers voor vzw’s in en rond Leuven”. Maar het echte ondernemerschap, the real deal, dat hadden ze nog nooit ervaren. Het idee lag nochtans op tafel, gefantaseerd tijdens zwoele zomeravonden: een eigen ontwerpstudio met conceptuele ideeën en eigen snuisterijen. Gelukkig gaf een vriend hen het goede idee om mee te doen aan BAAS en zo de eerste plannen te smeden om een eigen bedrijfje op te starten.

Lees hier hun interview.

Jasper Voet & Gust Vanderwaeren

Als het van Jasper (29) en Gust (29) afhangt, openen ze in de toekomst met Furbetto hun eigen restaurant.

“Onze passie voor ons beroep heeft ons naar keukens in binnen- en buitenland gebracht.” Uiteindelijk bleven ze het langst plakken in Italië. Niet geheel onverwacht ligt de focus in hun businessplan dan ook op verse pasta met lokale producten. Én op een menukaart die met de seizoenen meedraait en steeds nieuwe gerechten tevoorschijn tovert. Eerst kwam de vriendschap, later werden ze collega’s en nu hopen Jasper en Gust dus samen zaakvoerder te worden.

Lees hier hun interview.

Tom Vanleenhove

Tom (25) is illustrator en verkoopt deugnieterij (het zijn echt zijn eigen woorden) onder alter ego Tom Spoon.

“Deugnieterij verkoopbaar maken door middel van mijn tekeningen”, zo luidt het business-idee van Tom. De humor en het positivisme zijn alvast 200% aanwezig en ervaring in digitale reclame heeft hij ook al. Maar het allerbelangrijkste dat hij vooropstelt voor Tom Spoon, zijn artiestennaam, is creatief zijn en niet doorsnee doen. En dat moet absoluut duidelijk zijn in de illustraties die hij maakt.

Lees hier zijn interview.

Marlieke Bender

Marlieke (27) smijt zich als kinderboekenconsulent op een nog ietwat onbekende markt. Maar zelf weet ze heel goed waar ze mee bezig is.

Voor zover het in te schatten valt, zijn er altijd lezers en niet-lezers geweest. Één ding blijft echter altijd aanwezig: ouders, grootouders, peters en meters kopen graag leuke boeken voor de kiddo’s. Niets gezelliger dan in een knus hoekje kruipen en een boek voorlezen aan het meest oprecht geïnteresseerde publiek dat er bestaat. Het juiste boek vinden, dat is voor sommigen dan weer niet altijd een evidentie. Enter Marlieke, die als kinderboekenconsulent die zoektocht een pak gemakkelijker én leuker maakt! 

Lees hier haar interview.