Jonge doeners

Jonathan Bizindavyi & Brecht Van Assche

8 februari 2020
Door: MIJNLEUVEN
De modepassie van Jonathan (25) en Brecht (24) komt voort uit een bewondering voor visuele kunst en de rol van kledij in de vorming van een identiteit.

Als je in deze tijden bezig bent met kledij, vallen vaak termen als ‘rebranding’ en ‘upcycling’. Iets waar Jonathan en Brecht zich goed van bewust zijn, maar voor hen is het nog veel meer dan dat. Zij willen dat hun zelf herwerkte tweedehandskledij een platform creëert waarmee ze mensen verbinden. Én dat mensen zich identificeren met RENÉ, de naam van hun bedrijfje. Op die manier kan hun passie, hun bewondering voor visuele kunst, letterlijk overgedragen worden op anderen.
Tekst: MIJNLEUVEN / Foto: Jurian Cuypers

Niet voor niets selecteren ze het BAAS boven BAAS event als één van hun mijlpalen. Niet alleen werden ze daar geselecteerd als BAAS’er 2020, het benadrukt ook hun band met MIJNLEUVEN. Jonathan en Brecht vonden er hun weg naar een atelierruimte in STADHUIS, deden er mee aan de zomerresidentie met aansluitende expo en het dreef hen uiteindelijk in de ondersteunende armen van BAAS. Die ondersteuning versterkt hen, in de moeilijke momenten, maar ook in de kwaliteiten die ze al bezitten. 

Een grote uitdaging is het creatief proces en de mogelijkheden met kledij, hierin willen we blijven groeien

Als ondernemers combineren ze de hands-on mentaliteit en positiviteit van Brecht met de nieuwsgierigheid en het oog voor detail van Jonathan. Een combinatie die ze recent nog aanvulden met de essentiële, vrouwelijke versterking die ze vonden in Lotte. Als we hen dan vragen achter hun uitdagingen, hun struikelblokken, is het antwoord unaniem: “We zijn ons bewust dat er verschillende aspecten zijn aan ondernemen, maar het is nog veel meer dan we ons op voorhand konden bedenken. En dan wil je naast alle administratieve kanten ook gewoon graag creatief bezig blijven en alle mogelijkheden uitzoeken en daarin groeien”. 

Creativiteit zit dan bijvoorbeeld in het onder de knie krijgen van nieuwe technieken, waar Jonathan in uitblinkt, maar ook in het opvolgen van de planning en het omgaan met mensen, iets waar Brecht dan weer zijn kunnen in toont. Én daarnaast zijn ze ook gewoon erg getalenteerde ontwerpers, rebranders en upcyclers. Dit alles moet voor hen leiden naar een mooie en geslaagde lancering van RENÉ. Hun bedrijfje waarvan ze hopen dat mensen zich eraan identificeren en dat het een platform wordt waarbij ze mensen kunnen verbinden en waaruit nieuwe initiatieven ontstaan. Hun persoonlijke droom, tot slot, verwoorden ze het beste zelf: “We hopen dat het een bron van dagelijkse inspiratie en motivatie blijft en dat we er mede ons beroep van mogen maken ”. 

Naast BAAS zijn ze trouwens ook geselecteerd bij Start-it@KBC en experimenteren ze eind februari voor echt in de pop-up Studio Start. Grote opening op zaterdag 22 februari, allen daarheen!

Ontdek meer over RENÉ op Facebook en Instagram

8 februari 2020
Door: MIJNLEUVEN