Jonge doeners

Anse Reyntjens

8 februari 2020
Door: MIJNLEUVEN
In haar businessidee voor gerecycleerde schoenen combineert Anse (23) een goed ontwikkeld oog voor stijl en een aversie voor materiaalverspilling.

“Schoenen zeggen waar je vandaan komt en waar je heen gaat” – Forrest Gump. Anse heeft niet veel woorden nodig om haar liefde voor schoenen uit te drukken. Niet dat ze als een shopaholic elk leuk paar schoenen koopt dat ze tegenkomt, maar ze is er wel gek van en weet met echte arendsogen de leukste schoenen in de ruimte op te merken. 
Tekst: MIJNLEUVEN / Foto: Jurian Cuypers

Een opleiding ‘Schoentechnologie voor sport en revalidatie’ (het bestaat echt!) was haar op het lijf geschreven. Verschillende stages en cursussen later, was het vooral duidelijk dat ze eerder bezig wou zijn met het creatieve proces van schoenen maken. De materialen, de kleuren, de lust voor het oog. Koppel dat aan haar grote drang om materiaalverspilling tegen te gaan – en dat is nogal fel aanwezig in de schoenenindustrie – en het concept om zelf gerecycleerde schoenen te ontwerpen was geboren. 

Er kruipt veel tijd in het proces van creatief denkwerk tot de effectieve schoen

Dromen doet ze. Van het maken van kwaliteitsvolle schoenen die mensen in het dagelijkse leven kunnen dragen. Van het afwerken van haar to-do lijstje, dat vol staat met leuke schoen-ideeën. In haar stoutste dromen maakt ze, in bijberoep, unieke, gerecycleerde schoenen én doet ze dat allemaal handmatig. Want daar hecht ze veel belang aan, dat ze het zélf kan doen, zonder al te veel machinale hulp. 

Deelnemen aan BAAS, op aanraden van haar zus Silke (zelf een ex-BAAS’er van de tweede lichting), was dan ook  snel een uitgemaakte zaak. In het proces van creatief denkwerk tot de effectieve schoen vond ze het moeilijk om structuur en planning te vinden. En dan gaat het niet alleen over het uittekenen, ontwerpen en produceren van de schoenen, maar ook over het totale plaatje van communicatie en profilering. Met een beetje steun en coaching kan ze zich volledig laten gaan met wat ze over zichzelf omschrijft als haar sterkste kant als ondernemer: creatief omgaan met al het materiaal dat ze tegenkomt. 

Ontdek meer over Anse Reyntjens op Instagram.

8 februari 2020
Door: MIJNLEUVEN