Jonge doeners

Sofie Darche

8 februari 2020
Door: MIJNLEUVEN
Door haar rake woordspeling ‘SOFIE-STICATED’, weet je meteen dat Sofie (28) niet voor halfslachtig werk gaat bij het ontwerpen van haar handtassen.

“Al sinds mijn 16e studeer ik mode en later volgde ik nog de opleiding schoenenmaker en lederbewerking”. Vanaf dat Sofie met leder begon te werken, was het voor haar duidelijk dat ze daarmee bezig wou blijven. Een dikke twee jaar geleden voelde ze haar moment rijk om in bijberoep te starten en sinds oktober 2019 is het zelfs haar full-time job, niet toevallig in de periode dat ze bij BAAS helemaal in de ondernemerschapswereld werd ondergedompeld.  
Tekst: MIJNLEUVEN / Foto: Jurian Cuypers

Sofie is dus wel al even bezig. En in de voorbije jaren greep ze verschillende kansen om te experimenteren, haar waren te koop aan te bieden en verder te sleutelen aan haar business-plan. Zo stond bijvoorbeeld al op vele markten zoals Camping Flamingo en Het Makersloket, wat ze trouwens zelf uit de grond stampte!  Ondertussen doet ze het dus 100% in hoofdberoep, want 40 uur per week op een andere job werken en dan nog tijd steken haar eigen zaak, dat was van het goede een beetje te veel. Én, minstens even belangrijk, ze wou niet blijven hangen op een ‘wat had het kunnen zijn’. 

Ik durf kritisch na te denken over verschillende zaken en sta open voor feedback. Mijn impulsieve kant moet ik nog wat wegwerken

Nieuwe klanten zijn fantastisch, maar van een terugkerende klant wordt Sofie pas echt heel blij. Want daar draait het natuurlijk om. Mensen bereiken en ze zo’n service bieden dat ze graag bij je terugkeren. Om dat te bereiken, moet het plaatje kloppen. Het business-plan, de producten, de marketing,… Met haar kritisch denken en een open houding voor feedback verzamelt ze alvast voldoende input om mee aan de slag te gaan. Al weet ze ook goed waar ze nog wat werk aan de winkel heeft: “Mijn impulsieve chaotische kant zorgt soms nog voor wat moeilijkheden. Ik zou alles nog net wat beter moeten doordenken om zo bewuster keuzes te kunnen maken”. 

Maar vergeet dus niet dat ze ondertussen wel al meer dan twee jaar aan de slag is, dat ze goed weet waar ze naartoe wilt en hoe ze dat verder wilt aanpakken. Op de korte termijn zet ze zich als doel om bekendheid te versieren in Leuven en omstreken. Om op die manier verder te kunnen focussen op het groeien van SOFIE-STICATED en nadien te bekijken wat er verder nog mogelijk is. Een koffiebar met een lederatelier bijvoorbeeld? Dat is voorlopig een droom, maar wie weet…

Ontdek meer over SOFIE-STICATED op www.sofie-sticated.be en via Facebook en Instagram

8 februari 2020
Door: MIJNLEUVEN