Jonge doeners

Tom Vanleenhove

8 februari 2020
Door: MIJNLEUVEN
Tom (25) is illustrator en verkoopt deugnieterij (het zijn echt zijn eigen woorden) onder alter ego Tom Spoon.

“Deugnieterij verkoopbaar maken door middel van mijn tekeningen”, zo luidt het business-idee van Tom. De humor en het positivisme zijn alvast 200% aanwezig en ervaring in digitale reclame heeft hij ook al. Maar het allerbelangrijkste dat hij vooropstelt voor Tom Spoon, zijn artiestennaam, is creatief zijn en niet doorsnee doen. En dat moet absoluut duidelijk zijn in de illustraties die hij maakt.
Tekst: MIJNLEUVEN / Foto: Jurian Cuypers

Een echte ondernemer moet hij nog worden, althans op papier dan toch. Want hij experimenteerde al genoeg met het verkopen van stickers, totebags, vlaggetjes, enz. De drang om zijn eigen werk uit te brengen is vaak genoeg aanwezig, maar de vraag die bij Tom blijft terugkomen, is ‘hoe’. In het BAAS-traject zag hij dé ideale kans om die vraag te onderzoeken. Hij beseft heel goed dat die onderzoeksfase erg belangrijk is en wil dan ook geen stappen overslaan.

Waar het voor mij bij Tom Spoon over gaat: creatief zijn, andere manieren zoeken om iets te doen, niet doorsnee zijn

“Waar ik momenteel vooral mee zit, is waar ik de tijd vandaan ga halen”, weet hij ons te zeggen. Daarmee bedoelt hij niet dat het onmogelijk is, maar dat hij zijn eigen tijd beter moet leren inplannen. Een echt plan van aanpak maken en dat ook goed opvolgen voordat hij aan nieuwe dingen begint. Hij wil zichzelf dus zeker niet voorbijlopen, iets waar hij op jammerlijke wijze een tijd geleden ongewild bij werd geholpen in de vorm van een gestolen laptop waarop al zijn werk stond. 

Maar bij de pakken blijven zitten, is niet eigen aan Tom. In het grote verlies vond hij vrijheid. “Alles was toch weg, dus kon ik evengoed met een schone lei beginnen”, iets dat ondertussen resulteert in het ontwerpen van een vernieuwd logo én een website. Hij kijkt positief vooruit, met het nodige realisme. Om halftijds met Tom Spoon bezig te kunnen zijn in bijberoep, met een goed uitgewerkt plan en een mooi product waarmee hij zichzelf in de markt kan zetten. Het vertrouwen is aanwezig, want als hij met mensen over zijn deugnieterij praat, merkt hij dat het een dankbaar onderwerp is waar de meesten erg goed op reageren! 

Ontdek meer over Tom Spoon op www.tomspoon.com en via Facebook en Instagram

8 februari 2020
Door: MIJNLEUVEN