Drie keer per jaar brengt MIJNLEUVEN een magazine uit voor en door jongeren. De meeste artikels worden geschreven door de vrijwilligers van de MIJNLEUVEN-crew. Deze workshop geeft ook andere jongeren de kans om al doende te proeven van redactioneel werk en zo een bijdrage te leveren aan het magazine. Onder begeleiding van een journalist werken we in drie sessies naar een artikel.

De eerste sessie start met een onderdompeling in de journalistieke wereld. Daarna kiezen de leerlingen in de redactievergadering een Leuvens onderwerp. In de tweede sessie gaan de leerlingen aan de slag. Ze verzamelen materiaal en verwerken dit tot een artikel. de jongeren werken telkens in kleine groepjes (3-5 leerlingen) een onderdeel van het artikel uit. De laatste sessie is voorbehouden voor feedback op hun schrijfstijl.

Bij de keuze van het ontwerp vertrekken we steeds vanuit de leefwereld van jongeren en stimuleren we de jongeren om kritisch te kijken naar hun omgeving, school en stad. Op deze manier geven we de jongeren de kans om hun mening te vormen en verwoorden en werken we aan burgerschapsvaardigheden. Het redactionele project is een impliciete vorm van jongerenparticipatie en beleidsbeïnvloeding.

Praktisch:

  • 1 klasgroep (max. 20 leerlingen) - een klas, de leerlingenraad of de schoolkrantredactie
  • 3 sessies van 2 lesuren binnen 1 maand
  • aanwezigheid leerkracht als extra ondersteuning.


Meer info?
Neem contact op met Maureen via maureen@MIJNLEUVEN.be of 016 27 27 68.

Lees hier alvast enkele artikels: