De onvervalste waarheid over Steinerschool 'De Zonnewijzer'

21 juni 2016
Door: MIJNLEUVEN
“De Steinerschool, is dat geen sekte?”

Mandenvlechters, bomenknuffelaars of nazi's: het zijn etiketten die we allemaal ooit wel eens opgeplakt kregen. Slechts weinigen weten hoe het er hier, op Steinerschool De Zonnerwijzer in Wijgmaal, echt aan toe gaat. Wij, de leerlingen van klas 11, doen jullie met plezier alle geheimen van Steiner uit de doeken!

Met dank aan: Amber, Amore, Anna, Barend, Bram, Chiara, Eleanor, Emma d., Emma v., Githa, Ian, Jonas, Kess, Liesl, Louis, Mathilde, Mélanie, Orgil, Raphaël, Raven, Robert, Ruth, Sam, Seppe, Tim, Valentin en Vincent van klas 11 (het 5de middelbaar, red.) Van Steinerschool De Zonnewijzer in Wijgmaal.

Begeleiding: Johanna Laurent

  • MISVERSTANDEN EN WEETJES

Heel weinig mensen weten wat er juist op onze school gebeurt, waardoor er geregeld misverstanden ontstaan. Zo denken mensen vaak dat we dom zijn en niets doen. Of dat we alleen maar wat in de tuin werken. Sommige mensen denken zelfs dat we op het einde van ons laatste jaar niet genoeg leerstof kennen om verder te studeren. Ze denken dat we naar de Steinerschool komen om niet te moeten werken. Wel, niets is minder waar. Hieronder enkele weetjes die wél kloppen.

Wist je dat...?

...er bij ons geen regels over kleding bestaan? De enige regel die er bestaat, is er eentje die zegt dat we onze schoenen moeten aanhouden. Omwille van de veiligheid.

...we geen PMD gebruiken op school? In de plaats daarvan staat er in iedere klas een keuken waar we drinkbussen en glazen kunnen nemen en vullen.

...de speelplaats van het middelbaar simpelweg bestaat uit een open dreef?

...we iedere ochtend starten met een ochtendspreuk en iedere avond eindigen met een avondspreuk?

Steiner, zeg je?
De Steinerscholen zijn opgericht door Rudolf Steiner, een Oostenrijker. In de meeste scholen moeten leerlingen vooral cognitief werken, wat wil zeggen dat ze vooral focussen op het vanbuiten leren van leerstof. Ook dat gebeurt in een Steinerschool. Maar het ontwikkelen van een persoonlijkheid en sociale vaardigheden zijn minstens even belangrijk. Het is de bedoeling dat er een harmonieuze ontwikkeling ontstaat tussen het hoofd (verstand), het hart (gevoel) en de handen (daad- en scheppingskracht). Wie hier afstudeert, krijgt net zo goed een ASO diploma waarmee je naar de hogeschool of universiteit kan.


  • LEERLING IN DE KIJKER

Isabella Lefèvre, Bella voor de vrienden - 18 jaar, woont in Rotselaar, maar komt uit Brazilië voor een uitwisseling

“Ook in Brazilië zit ik op een lokale Steinerschool. Maar het verschil tussen mijn school in Brazilië en mijn school in Wijgmaal is groot. In Brazilië is de Steinerschool veel duurder, waardoor alleen de mensen met geld hun kinderen er naartoe kunnen sturen. Wie in Brazilië op de Steinerschool zit, leidt dan ook geen doorsnee Braziliaans leven. In België is het verschil tussen mensen die veel en weinig geld hebben nauwelijks zichtbaar, terwijl arme en rijke Brazilianen zich nooit op dezelfde plaats zouden bevinden, laat staan op dezelfde school. Ik ga hier heel graag naar school, maar ik mis mijn klas in Brazilië wel. We zijn allemaal goede vrienden en zelfs met de leerkrachten erbij gingen we vaak iets drinken.”

Gloria Monserez - 13 jaar, woont in Wijgmaal

“Ik zit al van bij de kleuters op de Steinerschool. In het eerste middelbaar ben ik weggegaan omdat ik Latijn wilde doen, maar na vijf maanden stond ik hier alweer terug. De mentaliteit op mijn andere school was zo anders. Het systeem was ook helemaal niet creatief en dat zijn net de vakken die ik graag doe. Vooral de toneelweken hier op school vind ik geweldig. Als ik Steiner in één woord zou moeten omschrijven, dan zou ik zeggen: chaos. Maar wel gezellige chaos!”


  • EEN TYPISCHE SCHOOLWEEK

1. KUNSTVAKKEN

Iedere week volgen we 3 uur aan kunstvakken. Tijdens deze uren krijgen we schilderen, tekenen of boetseren. Zo kunnen we onze talenten ook op andere vlakken ontwikkelen.

2. PRAKTIJKVAKKEN

In de Steinerschool wordt er veel belang gehecht aan praktijkvakken zoals koken, tuinbouw, textiel, grafiek en houtbewerking. Tijdens de eerste en tweede graad konden we van al deze vakken proeven, maar nu we in de derde graad zitten, hebben we moeten kiezen met welk vak we verder willen. Tijdens onze praktijkuren werken we dan een project uit, waar we twee jaar lang mee bezig zijn. “Iedereen werkt een verschillend project uit”, zegt Vincent uit klas 11. “Mijn project is dat ik iedere week een Zuid-Amerikaans gerecht maak.”

3. TRADITIONELE VAKKEN

Dit zijn vakken die ook op andere scholen gegeven worden, zoals wiskunde en Frans. Hier hoort ook 3 uur muziek bij, waaronder één uur koor en twee uur muzikale opvoeding (M.O.). Belangrijk detail: wij krijgen periodeonderwijs. Dat betekent dat we drie weken lang elke dag hetzelfde vak krijgen tijdens de eerste twee uren van de dag. Op het einde van die periode hebben we dan examen. Zo hebben we op het einde van het jaar alleen maar examens van vakken die we doorheen het hele jaar krijgen, zoals taal en wiskunde.

4. SCHOOLREIZEN

Terwijl traditionele scholen op skivakantie of citytrip gaan, trekken wij op landmeet- of zeilweek. Tijdens die periodes leren we ook effectief landmeten of zeilen.


  • BEKENDE STEINERSTUDENTEN

Bent Van Looy - Frontman van 'Das Pop'

Jennifer Aniston - Actrice, vooral bekend van 'Friends'

Ruben Block - Frontman van 'Triggerfinger'

Justin Theroux - Acteur, speelde o.a. in 'Six Feet Under' en 'The Leftovers'

21 juni 2016
Door: MIJNLEUVEN