Cultuur
Jonge doeners

"In beperking toont zich de meester"

15 juli 2019
Door: MIJNLEUVEN
Een unieke blik achter de schermen van Habitat Festival 2019 in vier artikels. Nr.1: artwork en video.

In een steeds veranderend medialandschap waarin we dagelijks overspoeld worden door duizenden prikkels, wordt het steeds moeilijker om nog écht iemands aandacht te grijpen. Communicatie voeren op verschillende platformen is voor velen een grote uitdaging, maar daar deinzen deze twee knappe koppen niet voor terug. Meet Bob Meert (26, filmmaker) en Otis Verhoeve (20, grafisch vormgever), dé mannen die Habitat Festival deze editie in de kijker zetten.
Tekst & foto's: Kilien Natens

DUBBELINTERVIEW

Wordt communicatie steeds creatiever?
"Hoewel dat sterk afhangt van de sector, zien we toch dat er door technische vernieuwingen meer opties zijn. Affiches worden bijvoorbeeld vervangen door schermen, waardoor je met animaties kan gaan werken. Alleen kan er altijd maar één iemand de eerste zijn om met zo’n vernieuwing op de proppen te komen, natuurlijk."

Welke elementen bevatten volgens jullie dan een goede communicatiecampagne?
"Het allerbelangrijkste is dat het geheel duidelijk en herkenbaar is. Voor Habitat gaat het dan om flashy elementen die meteen in het oog springen. We willen natuurlijk allemaal dat mensen niet zomaar aan onze boodschappen voorbijgaan, maar de elementen die we daarvoor moeten inzetten, hangen werkelijk van het project af."

We willen natuurlijk allemaal dat mensen niet zomaar aan onze boodschappen voorbijgaan

Hoe laat je een boodschap opvallen in de menigte?
"Hoe succesvol een boodschap is, hangt niet alleen van ons af, natuurlijk. Gaandeweg kan je de ambitie misschien een beetje verliezen, maar net dan moet je in je initiële, misschien wel naïeve ideeën blijven geloven.
Als je er als filmmaker of grafisch vormgever in slaagt om je project bewust viraal te laten gaan, ben je geniaal, want vaak gebeurt zoiets net onbewust. Er spelen heel wat factoren mee waarop je als maker geen invloed hebt. We zijn niet onverschillig wanneer we een project op de wereld loslaten, maar we volgen de statistieken ook niet obsessief op de voet; dan kan je alleen teleurgesteld worden. Directe, persoonlijke feedback op een project is dan ook veel relevanter."

Welke trends of trucs werken daarbij zeker (niet)?
"Zoals gezegd is de succesformule van het ene project niet meteen een garantie op succes voor een ander project. We proberen wel een beetje de trends te volgen, om ze dan te kunnen vermijden. Let op, da’s veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, want onbewust neem je bepaalde dingen toch over. In die zin kunnen die trends wel een beperking zijn voor onze creatieve vrijheid, maar zo’n beperking hoeft niet per se iets negatiefs te zijn. Als je niet beperkt wordt, word je ook niet uitgedaagd. In beperking toont zich de meester."

BOB MEERT

Ziet de markt er veelbelovend uit voor filmmakers?
"Traditionele media moeten steeds meer plaats maken voor sociale media, en dat opent nieuwe perspectieven. Daarin verschilt Habitat van mijn werk bij Woestijnvis: hier kan ik meer dingen van begin tot einde zelf doen, maar daarvoor moet je ook een beetje van alle markten thuis zijn. Dat zorgt enerzijds voor druk, maar anderzijds ook voor motivatie."

In mijn studententijd maakte ik de fout om teveel zelf te willen doen

Werk je graag in opdracht, of doe je liever je eigen ding?
"Ik vind het leuk om dingen van begin tot einde zelf te kunnen doen, omdat ik dan meer creatieve vrijheid heb. Alleen maakte ik tijdens mijn studententijd vaak de fout om te veel zelf te willen doen. Soms heb je nu eenmaal andere mensen nodig om een project tot een goed einde te brengen. Wat het voor mij moeilijk maakt om projecten uit handen te geven, is dat het niet evident is om een goede creatieve klik met anderen te hebben."

Wat staat er nog op je bucketlist?
"Vroeger was ik daar meer mee bezig dan nu, maar ik sta nu wel meer ontspannen in het leven. Ik sta open voor nieuwe kansen, heb oog voor wat er nog op mijn pad komt. Toch zou ik het wel zien zitten om nog eens een afgewerkte film te maken, iets wat echt van mezelf is."


OTIS VERHOEVE

Wat doet een grafisch vormgever precies?
"Je moet niet een boodschap, maar wel een sfeer weergeven. Grafisch vormgeven is vooral veel en intuïtief uitproberen. Wanneer opdrachtgevers zelf al een sterk beeld hebben van wat ze willen, is de opdracht voor ons vaak moeilijker. Als de opdrachtgever denkt: “Doe maar!”, kunnen wij pas werk afleveren dat echt van ons is."

Hoe belangrijk is het om boodschappen goed vorm te geven?
"Dankzij het internet is grafische vormgeving alomtegenwoordig; zo erg zelfs, dat mensen er steeds minder aandacht voor hebben. Daarom is het heel belangrijk dat je werk onderscheidend, maar ook herkenbaar is."

Creatieve vrijheid is belangrijk voor mij

Hoe ben je in deze stiel terechtgekomen?
"Het begon allemaal met dwaze Photoshop-collages van vrienden
. Daarna begon ik steeds meer posters te maken voor feestjes. Uiteindelijk leerde ik mezelf m’n programma’s te gebruiken nog voor ik naar school ging."

Heb je professionele ambities binnen de branche?
"Ik zie mezelf echt niets anders doen. Het liefst wil ik aan de slag binnen het nachtleven, bijvoorbeeld, omdat je daar meer vrijheid krijgt om dingen uit te proberen. Die creatieve vrijheid is belangrijk voor mij."

Habitat Festival 2019, zaterdag 3 augustus.

15 juli 2019
Door: MIJNLEUVEN