Lifestyle
Samenleving

Eerste hulp bij seasonal depression

3 februari 2022
Door: MIJNLEUVEN
Voelen jullie het soms ook? Niet alleen de kou, maar ook de grillige gewaarwording binnen in je... Misschien heb je wel last van seasonal depression. Gabriela legt het je in dit artikel haarfijn uit.

Tekst en illustraties: Gabriel Darius (17)

De gezellige winter is ondertussen helemaal niet zo gezellig meer en je bent je heel erg bewust van de kou en de korte dagen. De feestdagen zijn voorbij, maar de winter nog niet. Januari, februari, maart, … er is nog geen zon in zicht.

 

Wat is seasonal depression?

Seasonal depression (SAD), ook wel bekend als de winter blues, is een variant van depressie die mensen jaarlijks voor een bepaalde periode in de herfst en winter hebben. Het is dus wel degelijk een depressie, hoewel er verschillende gradaties zijn. Enkele symptomen zijn: veel slapen, minder sociaal gedrag, een verandering in eetlust, moeheid, langdurige gevoelens van hopeloosheid, verdriet, angst of een leeg gevoel. Mensen die in een kouder klimaat leven zijn er vatbaarder voor aangezien de voornaamste oorzaak een gebrek aan zonlicht is. De hersenen zijn geprogrammeerd om een gebrek aan zonlicht te associëren met slaap, waardoor er meer melatonine geproduceerd wordt, die symptomen van depressie kunnen veroorzaken. Daarnaast veroorzaakt een tekort aan serotonine (een neurotansmitter geproduceerd wanneer je bv. sport) sugar cravings. Door het eten van geraffineerde suikers komt er serotonine vrij, om het tekort te compenseren.

Wat zijn natuurlijke en snelle manieren om seasonal depression te verlichten?

1. Sport om je serotoninegehalte te verhogen 

2. Eet gezond 

3. Stel jezelf bloot aan licht, dat kan zonlicht zijn, maar een lamp werkt eigenlijk ook al 

4. Doe aan introspectie: seasonal depression heeft te maken met een tekort aan licht, maar het kan ook te maken hebben met een persoonlijk probleem. Daarvoor kan je altijd gratis terecht bij hulporganisaties die je vindt op deze pagina.

5. Drink niet te veel alcohol 

6. Slaap voldoende


Koolhydraten en snoep

Wanneer de oermens de winter voelde aankomen, ging hij een grot zoeken om er net als andere winterdiertjes op low power mode de kou te trotseren. De kou en het weinige zonlicht stimuleerde hem om extra voedsel te zoeken, het liefst suiker en koolhydraten, om een extra laagje te kweken voor het geval het echt heel koud zou worden. Zo zitten wij als mens nog steeds in elkaar: we hebben wel wat evolutie ondergaan, maar onze instincten zijn nog krak hetzelfde. Dat verklaart waarom wij nu naar chips en snoep grijpen in deze periode van het jaar. Er zijn uiteraard heel grote verschillen tussen beide situaties. Tegenwoordig hebben we oneindig veel keuze uit voedsel in de supermarkt, waarvan de suikerige en koolhydraat-bevattende in overvloed aanwezig zijn: de smaken en texturen zijn perfect afgesteld op onze smaakpapillen, bacterievrij bewaard in droge zakjes en meteen eetbaar. Daarnaast zorgen de toegevingen aan onze cravings eigenlijk voor een negatief effect: van ongezond eten voelen we ons sneller chagrijnig en vermoeid. Om onze winter blues te verdrijven, hebben we wel degelijk nood aan eiwitten, vitamines en andere belangrijke voedingsstoffen.

Januari is de drukste maand bij de psycholoog
- Gabriela (17)

Licht aan het einde van de tunnel

De winter kan heel gezellig zijn voor al wie een warme thuis heeft. Binnen blijven met de mensen van wie je houdt is een ware zegen. Jammer genoeg kan zeker niet iedereen daarover meepraten. Een gespannen thuissituatie weegt extra zwaar door wanneer je niet kunt vluchten naar buiten door het vieze weer of door corona. Wist je trouwens dat januari de drukste maand is voor psychologen? Je bent dus lang niet alleen met dat gevoel.

Ook al is er nog even geen zon in zicht, toch zal hij verschijnen achter de regenwolken van maart en april. Het belangrijkste is nu om elke dag wakker te worden en op te staan, elke dag een dag dichterbij de lente en zomer.


3 februari 2022
Door: MIJNLEUVEN

Alex Van den Bosch

Communicatie, Magazine & Mediacrew
0479 69 95 34