Cultuur

“Staar je niet blind op likes, clicks & shares”

14 april 2022
Door: MIJNLEUVEN
Hans (31) wil met eventcommunicatie mensen iets bijbrengen en tussen alle ruis in de wereld iets van waarde creëren. Woensdag 27 april geeft hij daarover een Masterclass bij MIJNLEUVEN. Tijd voor een interview om jullie warm te maken!

Tekst: Emma Sablon

Hey Hans, jij doet aan eventcommunicatie, maar wat houdt dat precies in?

Hans: “In mijn ogen zorgt eventcommunicatie ervoor dat mensen worden geprikkeld en warmgemaakt om naar een event te komen. Ook vind ik het de taak van eventcommunicatie om ervoor te zorgen dat het niet enkel draait rond het commerciële aspect van events. Integendeel, eventcommunicatie moet mensen iets bijbrengen en hen doen snappen waar je mee bezig bent. Het is zeker meer dan alleen maar iets op je story zetten! De eerste stap bestaat uit de narratieve lijnen te bepalen en na te denken over de boodschap die je wil meegeven. Vervolgens ga je dan een passende strategie en contentplanning uitstippelen.”

Vanwaar moeten wij je allemaal kennen?

Hans: “Ik draai al bijna tien jaar mee in het vak, dus ik heb wel al redelijk wat gedaan! In 2013 ben ik gestart in STUK Leuven, waar ik vijf jaar voor de communicatiedienst heb gewerkt. Vanaf dan ben ik dus eigenlijk al bezig met eventcommunicatie, in de brede zin van het woord. Daarna ben ik coördinator geweest bij de eerste twee jaren van Stelplaats. Vervolgens zijn we met ‘Nacht’ gestart, de feesten die hier in Stelplaats doorgaan – weer een nieuw verhaal erbij. Dan heb ik een jaartje in een communicatiebureau gewerkt. Ook al heb ik daar heel veel geleerd, toch was het niet helemaal mijn ding. Waar ik nu aan de slag ben, is enerzijds ‘Labora’ – de coworking in de abdij van de Keizersberg, daarnaast nog ‘Nacht’ en ‘Habitat festival’ hier in Leuven en dan nog ‘Funke’, een nachtclub/kunstplek in Gent.”

"Trial and error: blijf proberen, blijf experimenteren!"
- Hans

Amai, leuk! En is er zo’n moment in heel je eventcommunicatiecarrière dat je altijd zal bijblijven? Dat mag zowel een hoogtepunt als een blunder zijn.

Hans: “Blunders zijn er zeker wel genoeg (lacht)! Elke keer als je een post maakt waar een fout in staat is dat heel gênant… Maar als je met een paar dingen tegelijk bezig bent, begint alles soms wat door elkaar te dansen. Dan is het heel belangrijk om goed bij de les te blijven. Blunders zijn er dus zeker en vast genoeg, maar één hoogtepunt vind ik heel moeilijk om te kiezen. Misschien gewoon de kick die je krijgt wanneer je een evenement geeft en daar komt uiteindelijk veel volk op af. Dat is dan toch de verdienste van de communicatie die er achter zit en dan voelt het alsof je echt geslaagd bent in je job! It’s a team effort hé, maar communicatie is een beetje de saus die overal over ligt en alle verschillende onderdelen naar voren brengt.”

Waarom is jouw job zo belangrijk anno 2022?

Hans: “Hmm, dat is een heel goede vraag. Ik heb het gevoel dat er heel wat ruis is in de wereld, alleen al op sociale media bijvoorbeeld. Sociale media zijn als iets heel moois gestart, en in essentie zijn ze dat nog wel volgens mij, namelijk een platform waar iedereen alles kan delen met elkaar. Maar sociale media hebben ook wel echt een donker kantje, dat toont dat het ook heel gevaarlijke tools kunnen zijn. Nu, ik beschouw mijn job niet zozeer als de angel uit dat gevaar halen, maar wel om in die ruis toch iets te creëren dat van waarde is op zo’n ordelijk mogelijke manier.”  

Het lijkt mij heel moeilijk om een boodschap goed te kunnen brengen, tussen al die andere boodschappen op sociale media. Heb je een tip over hoe je er toch kan uitspringen?

Hans: “Ik denk dat je je nooit echt te blind mag staren op likes, clicks en shares. Een keer als je daar mee begint, ga je je volgens mij na een tijd zoals een verslaafde beginnen gedragen: het zal nooit genoeg zijn, het moet altijd meer en meer zijn. Een tweede tip is om gebruik te maken van enkele hulpmiddeltjes zoals posten op het juiste moment, mensen taggen die mee iets betekenen in je evenement…

De wegen van het algoritme zijn vaak ondoorgrondelijk en veranderen ook constant, dus het is een beetje gewoon ‘trial and error’: blijf proberen, blijf experimenteren!”

Wordt jouw job vaak onderschat?

Hans: “Neen, dat niet per se, maar ik denk dat mensen er vaak niet bij stilstaan hoe lang dat het effectief duurt om iets out there te krijgen. Volgens mij denken veel mensen vaak dat een post maken maar vijf minuutjes duurt, maar in realiteit duurt dat natuurlijk wel langer. Dat heeft voor een deel zeker te maken met fierheid: je wil dat alles van beeld tot en met tekst op punt staat. Langs de andere kant heb je ook de stomme saaie technische dingen waar veel tijd in kruipt en wat er wel voor zorgt dat het langer duurt dan vijf minuten om een post te creëren.” 

"Communicatie gaat veel verder dan gewoon een leuk tekstje kunnen schrijven"
- Hans

Hans: “Communicatie is best wel een breed ding dat veel verder gaat dan gewoon een leuk tekstje kunnen schrijven: je moet over concept en strategie kunnen nadenken, een vlotte pen hebben, je kan misschien best iets van Photoshop, InDesign, videobewerking of Illustrator kennen. Daarnaast helpt het ook wel als je een klein beetje achtergrond hebt in marketing. Naar mijn gevoel zijn er ook steeds minder jonge mensen die hardcore met communicatie bezig zijn, dus dat is misschien nog wel een boodschap naar de jeugd toe: communicatie is superbelangrijk!”

Hoe ben je in deze sector gerold?

Hans: “Ik heb eigenlijk nooit iets rond communicatie gestudeerd, maar wel geschiedenis aan de KU Leuven. Alleszins mijn bachelor, want daarna heb een ik de master ‘culturele studies’ gedaan, omdat ik iets in de culturele sector wou gaan doen. Die passie is begonnen in het zesde middelbaar, wanneer we een schoolfestival mochten organiseren. Toen wist ik dat de cultuursector helemaal iets voor mij was en dat ik er een kick van kreeg om evenementen op poten te zetten! In mijn master heb ik dan stage gedaan bij STUK, waar dat ik dan ook later ben beginnen werken. Mijn ambitie was niet per se om echt iets in communicatie te gaan doen, maar er kwam een job vrij op de communicatiedienst. Ik wist wel dat ik supergraag bij STUK wou gaan werken, dus op dat moment was ik nog jong en kneedbaar en heb ik mezelf dan zowat omgeschoold tot communicatiemens, of hebben zij mij eerder omgeschoold tot communicatiemens.” 

Heb je daarna nog iets van stage of opleiding gevolgd in de communicatie?

Hans: “Eigenlijk niet. Het is allemaal zo wat ‘al doende leert men’-gewijs gegaan en internet was mijn grootste vriend als het aankwam op het leren werken met softwarepakketten zoals Photoshop en InDesign. En voor de rest was het gewoon ‘just do it’. Dat is misschien cliché om te zeggen, maar je kan ergens pas aan beginnen als je het gewoon begint te doen. Gun jezelf ook de tijd om te groeien!” 

Wat vind je zo interessant aan wat je doet?

Hans: “Wat ik in de eerste plaats probeer te doen is redelijk verschillende opdrachten aan te nemen. Die mix en het feit dat je verschillende insteken hebt, houdt de job wel fris en zorgt er voor dat je bij het ene iets leert wat je bij het andere kan toepassen. ‘Verandering van spijs doet eten’, zeggen ze ook wel eens. Het risico aan mijn job is dat je nogal vlug aan je laptop gekluisterd kan zitten, dus de challenge is om dat zo min mogelijk te doen en zo veel mogelijk in interactie te gaan met anderen en te blijven graven naar een nieuwe insteek.”

"Internet was mijn grootste vriend als het aankwam op het leren werken met Photoshop en InDesign"
- Hans

Binnenkort ga je ook zelf een masterclass geven voor MIJNLEUVEN. Wie mag dit zeker niet missen?

Hans: “Iedereen die interesse of ambitie heeft om iets meer te doen dan gewoon een Facebookevent online te zwieren en die mee wil nadenken over hoe je zo’n evenement op vlak van communicatie op verschillende en toffe manieren kan benaderen. Iedereen die daarin geïnteresseerd is: zeker afkomen!”


Masterclasses? 

De Masterclasses van MIJNLEUVEN zijn er voor alle jongeren die graag iets willen organiseren of een eigen project op poten willen zetten. Samen met experts uit het vak helpen we je op weg. 

Eventcommunicatie: 

Tijdens deze Masterclass neemt Hans Empereur je mee in de wondere wereld van eventcommunicatie. Elk publiek feest, festival, workshop of talk is leuker als er ook effectief volk aanwezig is. Maar hoe bereik je mensen tegenwoordig het best? Welke momenten zijn belangrijk in aanloop naar (maar evengoed tijdens en na) zo'n evenement? Welke tools heb je daarvoor nodig? En hoeveel moet dat allemaal kosten?

Praktisch? 

  • 19.30 uur: start masterclass 
  • Nadien ruimte voor vragen en concrete cases  
  • Spring gewoon binnen! Inschrijven op voorhand is niet nodig


14 april 2022
Door: MIJNLEUVEN