Jonge doeners

"Onze klanten zijn de grootste inspiratiebron"

16 mei 2017
Door: MIJNLEUVEN
Op gesprek met Bjorn en Jonas van Root.

Bjorn en Jonas zijn jong, ambitieus en stampten een half jaar geleden Root, hun eigen digital branding- en marketingbedrijf, uit de grond. Het duo bruist van de nieuwe ideeën en vertelt met een brede glimlach over het ontstaan van hun prille bedrijfje, hun favoriete to do's en hun geniaalste plannen. mijnLeuven was erbij en luisterde naar de jonge en gemotiveerde doeners!
Tekst: Marie Coppens / Beeld: Lisa Decré

Wat doet Root?

Bjorn: Kort samengevat zijn we een marketing-en designbedrijf of, in de volksmond, ‘reclamebureau’. Maar eigenlijk willen we ons daar niet te fel op vastpinnen. We concentreren ons namelijk op alles dat digitaal is: Facebook, Instagram, websites, newsletters, ... Maar het gaat verder dan dat: zo bekijken we bijvoorbeeld ook hoe “vindbaar” een bedrijf is op Google. We zitten samen met onze klanten en denken uit hoe we mensen kunnen aantrekken tot hun website of Facebookpagina en hoe we die winstgevend kunnen maken. Eigenlijk bouwen we het hele plaatje op: van logo tot website, van branding tot sociale media.

Hoe zijn jullie op jullie naam gekomen?

Jonas: Eerst was er de naam, daarna hebben we er een betekenis aan gegeven. We hebben het vaak over het ‘zaadje planten’. We bieden het totaalpakket aan: van het zaadje – het begin – tot een mooie, stevige plant.

Bjorn: In ons logo zit daarom een blaadje met drie verschillende kleurtinten verwerkt: elke kleurtint staat voor een deel van het pakket dat we aanbieden: business, marketing en design.

We vinden het inspirerend om samen met onze klanten na te denken over wat werkt en wat niet. Al moeten we soms wat bijsturen, want we kunnen ook niet toveren, natuurlijk (lacht).
- Bjorn

Hoe zijn jullie taken onderling verdeeld?

Bjorn: Jonas verzorgt alles dat met het grafische te maken heeft, zoals logo’s en huisstijlen. Het design van de websites doen we samen en ik houd me bezig met marketing en web development. Ook interne to do’s zoals het updaten van onze eigen website en blog, verdelen we onder ons tweeën.

Jonas: Wij zijn samen de twee actieve werkkrachten achter Root Agency. Daarnaast helpt mijn vader met de financiële kant van het verhaal en staat hij ons regelmatig bij met wat tips.

Waar hallen jullie jullie inspiratie vandaan?

Jonas: Ik neus graag rond op websites met portfolio’s van andere designers. Daaruit groeien dan weer nieuwe ideeën. Maar eigenlijk zijn onze klanten zelf de grootste inspiratiebron.

Bjorn: We vragen ons altijd af wie ‘die mensen’ zijn, wat ze doen en wat hen drijft. We houden een nauw contact met de personen waarmee we werken en vinden het inspirerend om met hen te kunnen nadenken over wat werkt en wat niet. En soms moeten we ook eens wat bijsturen, want we kunnen ook niet toveren, natuurlijk (lacht).

Hoe kennen jullie elkaar, eigenlijk. Zijn jullie jeugdvrienden?

Bjorn: Wel… (lacht). We leerden elkaar vorig jaar kennen op een jam-avond in Hoegaarden. Ik speel bas in de band waarin de vriendin van Jonas zingt. Die avond zijn we aan de praat geraakt en ontdekten we al snel dat we allebei een éénmanszaak hadden. Het duurde niet lang voor we besloten samen iets nieuws op te starten.

Wat moet je studeren om in deze sector te belanden? Hebben jullie veel gehad aan jullie studies?

Jonas: Ik heb kunstonderwijs gevolgd in de Wijnpers en heb daarna mijn diploma Grafisch Ontwerp behaald aan het Sint-Lukas in Brussel. Daarna heb ik nog een lerarenopleiding aangevat, maar ik had te veel goesting om echt iets te ‘doen’ in deze sector, dus ik heb die opleiding niet afgerond.

Bjorn: Ik droomde ervan om in het hoger onderwijs verder te gaan met muziek, maar slaagde jammer genoeg niet voor de ingangsproef en heb toen heel impulsief beslist om marketing te gaan studeren. Ik belandde in het start-upmilieu in Hasselt en ben meteen verliefd geworden op dat wereldje. Ik heb veel geleerd uit telkens opnieuw starten, proberen, maar ook het mislukken. Ik ben van mening dat je vooral veel leert uit het ‘doen’.

Jonas: We zitten in een sector die constant verandert. Het is belangrijk dat je jezelf voortdurend bijschoolt. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar tegelijkertijd heel uitdagend. Het houdt je scherp!

Soms slaap ik graag eens uit, andere weekends werk ik tot laat in de nacht door. Die vrijheid geeft je een kick!
- Jonas

Wat vinden jullie zo fijn aan jullie job?

Bjorn: Wanneer je bij een nieuwe klant aanklopt, begin je steeds van nul. Wat we doen is geen exacte wetenschap met vaste regels of een uitgeschreven stappenplan. Bij de ene klant doe je soms iets helemaal anders dan bij de andere en dat maakt onze job telkens ontzettend verfrissend.

Jonas: Het fijne is ook dat we geen vaste werkuren hebben en daardoor lekker flexibel kunnen zijn. Soms slaap ik graag eens uit, andere weekends werk ik tot laat in de nacht door. Die vrijheid geeft je een kick! De balans zoeken tussen beide uitersten is wel ontzettend belangrijk, maar dat lukt ons voorlopig goed. Tenslotte kom je soms ook eens je eigen logo tegen, dat is altijd een fijn gevoel (lacht).

Tot slot, waar zien jullie Root staan binnen vijf jaar?

Jonas: Ik blijf met m’n beide voeten op de grond en hoop binnen vijf jaar een hoop interessante en leerrijke projecten te hebben voltooid en een pak ervaringen rijker te zijn.

Bjorn: Nu, we hebben nog geen eigen bureau, dus dat zie ik binnenkort graag gebeuren. Daarnaast hoop ik vooral dat we mogen blijven doen wat we graag doen. Het is een cliché, maar een gouden tip voor iedereen: doe wat je graag doet!


Meer over Root:

www.rootagency.be/

www.facebook.com/rootdigitalagency

16 mei 2017
Door: MIJNLEUVEN

Alex Van den Bosch

MIJNLEUVEN media-crew, sociale media, online communicatie
0479 69 95 34