Op een winterse avond zoek ik mijn weg via de wat meer beschutte zijstraatjes richting Café Central. Met blauwe lippen trotseer ik de barre weersomstandigheden om de heren van vzw Inuit aan een interview te onderwerpen. Als een echte keizerspinguïn volgde ik al heel de week hun ‘in de iglo’ afspeellijst op Spotify, want als concertorganisatie hebben ze bij Inuit een prima muzieksmaak. Waarom Jordy (25), Quinten (19), Bram (29) en Thijs (28) zich volop op concertorganisatie storten, doen ze met plezier uit de doeken!.
Tekst: Phillip Lammens // Foto: Roel Renmans
Met welke droom hebben jullie Inuit opgestart?
Bram: “We willen bands speelkansen en een publiek bieden en het publiek de kans geven om gratis fijne optredens mee te kunnen pikken. Er is al behoorlijk wat te doen, maar toch voelden we dat er nog iets miste.”
Thijs: “Als je in Leuven op een weekavond gratis een streep live muziek wilt meemaken, zijn de mogelijkheden maar schaars. Er zijn een aantal gevestigde waarden zoals Café Libertad en het Rockcafé, maar die spitsen zich toe op specifieke genres. Wij willen een plaats bieden aan zoveel mogelijk verschillende muziekstijlen.”
Is er een link te leggen tussen de naam Inuit en de droom die jullie ermee najagen?
Thijs: “Neen, eigenlijk helemaal niet. Toen we ons idee aan het uitwerken waren, dronken we regelmatig een ‘Eskimo’ op café. Dat is een drankje met pompelmoes-sap en tonic. Inuit is gewoon een mooiere benaming voor Eskimo. Gelukkig doet de naam er helemaal niet toe, het is wát we doen dat belangrijk is!”
Bram: “Ooit, als we zwemmen in het geld, zetten we een reuze iglo in ijs op de Oude Markt in Leuven en laten we daar de optredens in doorgaan (lacht).”
Als we zwemmen in het geld, zetten we een reuze iglo op de Oude Markt in Leuven- Bram
Maar voorlopig mikken jullie dus op caféconcerten. Hoe regelen jullie die locaties?
Bram: “Wij gaan letterlijk van café naar café met het voorstel om er een concertavond te organiseren. Veel is daar niet voor nodig, het kan zelfs zonder een podium. Gewoon een tapijt of matje op de grond is ruim voldoende!”
Thijs: “We zijn nu volop ons netwerk aan het uitbouwen en we merken dat onze directe aanpak goede resultaten oplevert. In sommige cafés hebben we connecties en dat maakt het natuurlijk een pak gemakkelijker. Onze eerste editie was in café Het Strand, waarvan ik de eigenaar kende. Dat contact was laagdrempelig en de concertavond was snel geregeld.”
Bram: “We proberen weg te blijven van cafés die al eigen concerten organiseren en gaan vooral op zoek naar plaatsen waar nog nooit optredens doorgingen. De volgende editie gaat door in café Central, waar nog geen concerten plaatsvonden. Het is leuk voor zo’n café om klanten te lokken die er nog nooit kwamen en voor de bands biedt het een unieke locatie. En omdat we geen inkom vragen, springen voorbijgangers al gemakkelijk eens binnen. Dat maakt het speciaal én spontaan!”
Hoe strikken jullie de bands voor de concertavonden?
Thijs: “Voor een stuk vanuit connecties. We zijn zelf allemaal muzikanten waardoor we al heel wat bands kennen. Die ontdek je als je zelf gaat optreden en dan is het zaak van goed te netwerken.”
Bram: “Eens je een concertorganisatie opstart in Leuven, lopen de aanvragen ook vanzelf binnen. Dat zijn dan bands die ons hun muziek laten horen en vragen of we voor hen eens plaats hebben tijdens een concertavond. Per maand loopt dat soms zelfs op tot 50 mails. Maar dat geeft ons natuurlijk vertrouwen dat we met iets goed bezig zijn, er is duidelijk noodzaak aan een organisatie als Inuit.”
We willen van Inuit een kwaliteitslabel maken. Mensen moeten automatisch weten dat we garant staan voor een fijne avond
Als muzikanten weten jullie natuurlijk zelf hoe moeilijk het is om er geld mee te verdienen.
Bram: “Dat klopt en dat vinden we dan ook heel belangrijk. Al is het als beginnende organisatie niet eenvoudig om daar aan tegemoet te komen. Ik heb het gevoel dat we nu te weinig geven, maar iedereen begrijpt het wel. Indien we meer budget zouden hebben, zou een groot deel daarvan naar de bands gaan.”
Thijs: “Er komen helaas ook andere kosten bij kijken, zoals geluidstechniek. Gelukkig kunnen we rekenen op 32/8, een organisatie die voor een schappelijke prijs geluidsvoorziening doet voor vzw’s in Leuven. We halen ook wat extra centen binnen via sponsoring, subsidies van MIJNLEUVEN en zelfs cafés die in ons geloven en wat budget voorzien voor een concertavond.”
In jullie stoutste dromen, waar staan jullie dan over vijf jaar?
Samen: “We willen van Inuit een kwaliteitslabel maken. Dat mensen zonder de affiche te zien weten dat er goeie bands zullen optreden en dat het een fijne avond zal worden. En ook in de breedte zien we nog mogelijkheden. Natuurlijk kunnen we ons blijven focussen op muziekavonden, maar wees er maar zeker van dat we ook in andere contexten zullen opduiken!”
12 februari kan je in café Central terecht voor hun volgende concertavond.