Jonge doeners

"Een plek waar kleding een tweede leven krijgt"

4 mei 2018
Door: MIJNLEUVEN
Fien legt de nadruk op duurzaamheid in haar ondernemingsplan.

Meet Fien Degrande. Fien is 26 jaar en heeft een sterke band met Chiro. Ze studeerde Communicatiemanagement, haalde een master Meertalige Communicatie en vulde dat aan met een Specifieke Lerarenopleiding. Lekker eten en drinken in gezellig gezelschap beschouwt ze als één van haar belangrijkste hobby’s.
Tekst: mijnLeuven

Wat heeft je gebeten om een onderneming op te starten?
“Aan de ene kant ben ik een enorme voorstander van duurzaamheid, aan de andere kant ben ik iemand waarvan ze zeggen: ‘die heeft een gat in haar hand’. Ik ben een echte levensgenieter, shop graag, maar ben me ook erg bewust van de consumptiemaatschappij waarin we leven. Ik zocht dus naar een oplossing voor mensen zoals ik, mensen die op een laagdrempelige manier duurzaam en bewust willen kunnen shoppen.”

Wat is die oplossing geworden?
“Ik wil een kledingbib opstarten. Een plek waar kleding die niet meer gekocht of gedragen wordt een 2e leven krijgt en kan uitgeleend worden. Een plek ook waar de fervente shopaholic de nodige accessoires vindt en zo niet elk half jaar nieuwe kledinghangers of extra kastruimte moet gaan kopen. Tegelijk zie ik het ook als een plaats waar kleine Leuvense boetiekjes hun overstock kwijt kunnen. Ik voel dat ik hier iets maatschappelijk relevants mee doe en ben benieuwd hoe mijn eigen baby-project zal gaan groeien.”

Het feit dat ik geselecteerd werd was onverwacht, maar plots mocht ik eraan beginnen

Hoe ben je in het BAAS-project gerold?
“Het leek me de ideale ondersteuning om van mijn vaag idee iets concreets te maken. Ik schreef me in voor het ‘Geen-Idee’-traject met de goesting om gewoon iets te doen. Mijn insteek was dat ik er sowieso iets van kon opsteken. Wie weet waar ik zou uitkomen op het einde van de rit. Ik ben iemand met té veel ideeën en te weinig focus. Deelnemen aan het BAAS-project verplichtte me om er meer tijd in te investeren en mijn blik op iets specifieks te richten.”

Wat hebben de sessies je bijgebracht?
“Dat het niet erg is om met een vaag, klein idee te beginnen. Ik denk dat veel mensen die willen ondernemen, vastlopen op alle praktische rompslomp die erbij komt kijken. Maar uiteindelijk zijn dat zorgen voor later, een duidelijk concept is taak nummer 1. Nadien zijn er tal van organisaties die je verder op weg kunnen helpen met het praktische en administratieve. Persoonlijk haal ik er vooral uit dat ik eigenlijk niets te verliezen heb, zelfs niet mijn ego. Want ik heb weinig verwachtingen. Tijdens het pitchen* kwam dit ook erg naar voor, wat uiteindelijk resulteerde in een stevige boost. Het feit dat ik geselecteerd werd, was totaal onverwacht. Maar plots mocht ik er wel aan beginnen!”

Heb je ondertussen al meer focus gevonden?
“Ik vind van mezelf nog altijd dat ik geen echt grote stappen heb gezet, maar dat is niet erg want mijn idee loopt niet weg. Het broeit dagelijks steeds wat meer in mijn hoofd en binnenkort zullen mijn plannen minder vaag worden. Ik hoop over een half jaar één of meer pop-ups te organiseren in Leuven om mijn concept af te toetsen bij het grotere publiek. Want de Leuvenaar moet er natuurlijk wel in geloven. De droom is dat Leuven over een aantal jaar een duurzame kledingbib rijker is. En dat het een plek wordt waar mensen komen voor meer dan kleding alleen: het moet een ontmoetingsruimte worden die toegankelijk is en waar samenzijn en gezelligheid centraal staan.”

* Tijdens het BAAS-event kregen alle ingeschrevenen de kans om hun idee voor een jury van experten te pitchen. Na deze pitchronde werden de effectieve BAAS'ers van dit jaar geselecteerd.

4 mei 2018
Door: MIJNLEUVEN