Cultuur
Mening

"Jonge mensen moeten fier zijn op hun stad"

12 augustus 2017
Door: MIJNLEUVEN
The Koi Fish over graffiti, schemerzones en jong zijn in de stad.

The Koi Fish is een Leuvense twintiger, street art- en graffiti-artiest én afgestudeerd Sinoloog. Sinds zijn veertiende experimenteert hij met grafitti, gaandeweg ontwikkelde hij zijn eigen stijl: een combinatie van Aziatische lijnen, kalligrafie en kenmerkende kleuren. Zijn passie resulteerde zelfs in een thesis rond Chinese graffiti en street art-cultuur, waarvoor hij een jaar doorbracht in Shanghai. Meer dan genoeg gespreksstof voor een razendsnelle inleiding in de globale graffiti en street art-cultuur!
Tekst: mijnLeuven / Beeld: Isha Frateur

“Je zou kunnen stellen dat er twee grote scholen bestaan binnen graffiti. De Amerikaanse school voelt eerder ‘illegaal’ aan. De cultuur zit er gevangen in een kat-en-muisspel met de politie, waardoor je er als artiest gedwongen wordt om het illegale circuit op te zoeken. In Europa is het dan weer helemaal anders, hier is er een veel grotere focus op street art. Murals zijn bij ons erg populair, waardoor street art veel sneller als kunst wordt beschouwd. Onze houding is daardoor veel toleranter. Natuurlijk, elke graffer verdient er zijn eigen definitie van graffiti op na te houden."

"Tijdens mijn verblijf in Shanghai kon ik proeven van een ‘ideaalscenario’, een schemerzone tussen de graffiti en de street art. Door de enorme leegstand in Shanghai heerst daar een kader met heel veel vrijheid dat voorbij gaat aan de vraag legaal versus illegaal. Dat is volgens mij de perfecte habitat voor graffitikunst. Het geeft je als artiest het meeste vrijheid, waardoor het er aanvoelt als de meest pure context."

Doorheen de jaren is er door enkele opvallende, grote murals de misvatting ontstaan bij het grote publiek en beleid dat graffiti z'n plek heeft verworven binnen de samenleving. Niets is minder waar.
- The Koi Fish

"Doorheen de jaren is er een misvatting ontstaan bij het grote publiek en beleid dat graffiti door de grote murals z’n plek heeft gevonden binnen de samenleving. Dat klopt niet helemaal. Bepaalde werken of kunstenaars vinden hun plek, dat wel. Maar er wordt vaak een curatorrol gecreëerd waardoor heel wat vormen van graffiti en street art uit de boot vallen. Een legaal kader is belangrijk voor de zichtbaarheid van de cultuur, maar het biedt daarom nog niet de beste voedingsbodem voor alle vormen van graffiti en street art. Die schemerzone blijft belangrijk."

Dat jaar in Shanghai was dan ook een bijzondere ervaring voor The Koi Fish. “Ik stond elke ochtend op met de vraag: waar gaan we vandaag naartoe? Het is moeilijk om de enorme hoeveelheid aan leegstand te beschrijven, maar laat ik het zo zeggen: er was ruimte opdat er plaatsen konden bestaan zonder dat iemand ze liet bestaan, zonder dat een beleid ze moest faciliteren. Er was zóveel vrijheid om te ontdekken dat de vraag rond illegaliteit overbodig werd. Die context was enorm inspirerend.”

De ervaringen en inspiratie uit Shanghai bracht hij mee terug naar België. The Koi Fish heeft een constructieve blik op hoe het hier nog anders kan. “De stad lijkt vaak te denken: hoe kunnen we de ruimte zo mooi mogelijk maken voor de burger? Terwijl de gedachte moet zijn: hoe kunnen onze burgers onze ruimte zo mooi mogelijk laten maken? Ik geloof dat er heel wat mensen zijn die willen participeren in de publieke ruimte en dat ze die mee willen vormgeven. Zo zou de stad bijvoorbeeld kunnen beslissen dat elke bouwwerf met houten platen moet worden afgesloten. Die houten platen zouden beschilderd kunnen worden door street art- en graffiti-kunstenaars terwijl het nieuwe gebouw ontwikkeld wordt.”

Jonge mensen moeten fier zijn op - en betrokken zijn bij - hun eigen stad, zo doorbreek je die vertrekbeweging en creëren we hier iets.
- The Koi FIsh

“Als jonge, creatieve mensen geen inspraak krijgen in hun stad, dan vertrekken ze. Een stad moet jonge mensen ondersteunen, dicht bij hen houden en moet hen kansen geven om te participeren en hun creativiteit te kanaliseren voor een boeiendere stad. Het lijkt in Leuven soms nogal belangrijk om binnen de lijntjes te kleuren, maar op de lange termijn zorg je er zo voor dat echte creatieve mensen verhuizen. En dan zit je in een vicieuze cirkel. Jonge mensen moeten fier zijn op - en betrokken zijn bij - hun eigen stad, zo doorbreek je die vertrekbeweging en schrijf je hier een verhaal.”

Tips voor jongeren die goesting hebben om te starten met graffiti of street art? "Je moet echt heel, heel, héél veel oefenen vooraleer je ergens geraakt. Investeer er dus vooral veel tijd in. Doe ook niets in de publieke ruimte vooraleer je een netwerk hebt om dat te doen. En nog een cruciale tip: ‘weet’ waar je lijn naartoe gaat. Verven moet voelen als een vloeiende lichaamsbeweging die je helemaal onder controle hebt. Dat gevoel krijgen vraagt tijd. En last but not least: kopieer niemand. Don’t bite. Ga op zoek naar je eigen stijl en ontwikkel die. Duurt dat lang, dan duurt dat lang. Neem vooral je tijd"

12 augustus 2017
Door: MIJNLEUVEN