Cultuur
Lifestyle

"Een forse duw in de rug voor onze cultuur"

2 mei 2017
Door: MIJNLEUVEN
Bisser, de Leuvense streetart-kunstenaar, over zijn thuisstad, (il)legaliteit en kristallen boten.

Bisser (26) is een streetart-kunstenaar die je zonder twijfel al bent tegenkomen in het Leuvense straatbeeld. Je herkent ‘m aan zijn grote, herkenbare ‘mannekes’ en sobere kleurenpalet. Zijn oudere broer was zijn grote voorbeeld, maar hij haalde evenveel inspiratie uit The Simpsons en Kid Paddle. Eerst tekende hij graffitiletters, via een vriend kwam hij in contact met de spuitbus, maar tekenen bleef zijn echte passie. Toen hij vlak voor de eindjury van zijn eerste jaar besliste om zijn stijl helemaal om te gooien, kreeg hij te horen dat hij zijn jaar mocht overdoen. Bisser was geboren.

Tekst: mijnLeuven / Beeld: Willem Jones

Londen, New York, Brazilië, … het zijn maar enkele van de plaatsen waar je werk de publieke ruimte siert. Maar nergens ben je meer aanwezig dan in Leuven, je thuisstad.

“In Leuven heb je eigenlijk niet zo veel streetart-artiesten, wel heel wat graffiti-kunstenaars. Er is een duidelijk verschil tussen beide disciplines: graffiti gaat meer over het promoten van jezelf, van je eigen naam. Streetart gebruikt meer materialen en vertaalt zich in paste-ups, specifieke interventies maar ook muurschilderingen. Eigenlijk is het enige raakvlak tussen beide disciplines dat je ze beiden tegenkomt in het straatbeeld en dat het soms illegaal is. Al is echte graffiti voor mij altijd illegaal.

Volgens mij ontbreekt het Leuven aan heel wat grafisch talent omdat we geen kunsthogeschool hebben. De impact van zo’n school en haar studenten voel je in een stad en in het straatbeeld, Gent en Brussel zijn daar goede voorbeelden van. In Leuven zie je relatief weinig werken in de publieke ruimte, waardoor je als jonge Leuvenaar niet geprikkeld wordt en minder snel zelf aan de slag gaat. Die creatieve stimulans is nochtans belangrijk voor een scene als de onze. Toen ik in Gent op kot zat, was ik oprecht onder de indruk van de grote muurschilderingen, maar het belangrijkste was dat er ook ruimte was om zelf te schilderen en te oefenen. De combinatie van zo’n grote werken en muren als het graffitisteegje of de Gentse Grindbakken is cruciaal."

Door enkel knappe werken te tonen, geef je een gek signaal. Je moet ook plekken creëren waar geïnspireerde zielen zelf legaal kunnen oefenen en groeien.
- Bisser

“Door enkel knappe werken te tonen, geef je een gek signaal. Je moet ook plekken creëren waar geïnspireerde zielen zelf legaal kunnen oefenen en groeien. Mocht Leuven internationale of lokale artiesten de ruimte geven om hun ding te doen, dan zou dat mensen kunnen inspireren en aanzetten tot experiment. Het momentum van zo’n grote muurschilderingen zorgt voor een niet te onderschatten impact op de streetart- en graffiti-cultuur. Zie het als een forse duw in de rug voor onze cultuur. En die push is broodnodig. Eenmaal die er is, ontstaat er vanzelf een vruchtbare dynamiek.”

Hoe zou een stad als Leuven dat dan het best aanpakken?

"In een ideaal scenario heb je iemand of een groep mensen die alle Leuvenaars kent die bezig zijn met graffiti en streetart, die in touch staat heeft met de verschillende artiesten en stijlen en als een soort van katalysator kan werken. Iemand die artiesten en muren samenbrengt, de initiatiefnemer van streetart-events of festivals en fikser van legale muren. Dat zou zalig zijn."

Nu zie je dat vooral streetart-artiesten zoals ik meer en meer kansen krijgen, maar de graffiti-scene wordt uit het oog verloren.
- Bisser

"Het is cruciaal dat die persoon écht in de scene zit, dat hij of zij begrijpt wat de actuele noden en wensen zijn en zich onbevooroordeeld inzet voor zowel graffiti- als streetart-artiesten. Nu zie je dat vooral streetart-artiesten zoals ik meer en meer kansen krijgen, maar de graffiti-scene wordt uit het oog verloren. Zij krijgen veel minder kansen aangeboden om grote werken te maken. Wanneer beleidsmakers aan graffiti denken, denkt iedereen meteen aan tags en letters, terwijl het veel verder gaat dan dat. Geef graffiti-artiesten de kans om ook eens op grotere schaal een werk te realiseren! Of misschien vergis ik me en zitten er geen graffiti-artiesten te wachten op zo’n uitnodiging. Maar de vraag moet in elk geval wel eens worden gesteld."

Heeft Leuven dan nood aan concepten als Mechelen Muurt of The Crystal Ship in Oostende?

"Ik vind alleszins van wel. Zo’n verhalen zorgen voor een onmiddellijke toename van artiesten, maar renderen ook op lange termijn want ze zorgen simpelweg voor heel wat meer zichtbaarheid en algemene interesse. The Crystal Ship heeft Oostende - letterlijk - op de streetart-kaart gezet: er worden nog steeds rondleidingen met gidsen georganiseerd en volledige families gaan er op bezoek voor de unieke werken. Zo is er dus zelfs een impact op toerisme en handel.

Maar voor mij de belangrijkste reden misschien wel gewoon dat zo’n werken een aangenaam gevoel creëren in de stad. Een levendige plek met publieke canvassen, in plaats van een grijs labyrint met lege muren. Eigenlijk schuilt er een hele wereld achter Leuven die maar weinigen kennen. De wereld waarin ik zit. Met een graffiti- en streetartfestival zouden we die wereld veel dichter bij de Leuvenaar kunnen brengen."


Van 4 tot 14 mei zijn de deuren van 'LEIVE' geopend, de nieuwe solo-expo van Bisser. Check het Facebook-event: https://www.facebook.com/events/366776843716200/

2 mei 2017
Door: MIJNLEUVEN