Jonge doeners
DIY

De Start-Up is gestart!

15 november 2018
Door: MIJNLEUVEN
Proeven van een eigen zaak, producten maken én ze verkopen, strategisch de markt op? De Start-Up'ers doen het!

20 jongeren, allemaal jonger dan 18, gaan de uitdaging aan en starten een eigen onderneming op. Vijf nieuwe mijnLeuven-start-ups storten zich, in het thema ambacht, op het zelf maken van producten én brengen deze ook op de markt. Ontdek het hieronder!
Tekst: mijnLeuven // Foto’s: Jurian Cuypers

De Start-Up is een krachtig project dat loopt van januari 2018 tot september 2019, waarbij jongeren aan de slag gaan met eigen creatieve dromen en deze uitbouwen tot een sterk merk. Met ondersteuning van mijnLeuven en verschillende experts in de Leuvense ondernemerswereld, leren ze van A tot Z hoe ze zich op de markt kunnen gooien. Een attractieve communicatiestrategie, een doelgericht marketingplan en een scherp businessmodel, alles komt aan bod. Ook het productieproces, wat duurzaam ondernemen nu precies is en hoe ze actief kunnen inzetten op verkoopmomenten worden onder de loep genomen. Tijd om te experimenteren, skills aan te scherpen en te proeven van een eigen zaak!

Met LUBIE, PARIAH, Glitz & Glänz, Brunette en ALTR zien vijf nieuwe start-ups het levenslicht. En of ze allemaal iets ambachtelijk doen: eigen bier brouwen, evenementen van storytelling voorzien, kledij upcyclen of pimpen met eigen borduursels en skateboards in een nieuw jasje steken. De voorbije weken gingen ze al actief aan de slag met het finetunen van hun idee, materialen verzamelen en acties bedenken. De komende maanden duiken ze helemaal onder in de wonderen van de ondernemerswereld en werken ze toe naar verschillende verkoopmomenten. De eerste al tijdens de pop-up kerstmarkt op 20 december. In het voorjaar schakelen ze nog een versnelling hoger en bijten ze zich helemaal vast in hun start-up. In april gaan ze zelfs op bootcamp en dan is er voor Leuven geen ontkomen meer aan: vijf jonge, nieuwe collectieven komen de markt veroveren!

Huidige Leuvense ondernemers zoals Iris van café Optimist en Tristan van Utaman werden mee ingeschakeld om jongeren te overtuigen van dit project en waren unaniem: “Ik wou dat dit er in mijn tijd ook was, dan had ik meteen meegedaan.” En ook de jongeren hadden het meteen te pakken en dromen van de toekomst. Wij hebben het hier al door: bij dromen zal het met deze kanjers niet blijven.

Een extra woordje uitleg nodig? Dat vind je HIER!

15 november 2018
Door: MIJNLEUVEN