Lifestyle
Jonge doeners

Bloggen voor gevorderden

17 april 2020
Door: MIJNLEUVEN
Hoe zorg je ervoor dat je blog gelanceerd geraakt?

In drie weken leert ervaringsdeskundige Kilien van @keepingupwithkilien je de kneepjes van het vak. In het tweede deel, Bloggen voor gevorderden, kom je te weten waar je inspiratie vindt, waarom bloggers je beste vrienden zijn, en hoe je er nu eigenlijk voor moet zorgen dat mensen je blog daadwerkelijk lezen.
Tekst en foto’s: Kilien Natens

Vind inspiratie voor blogposts

In het begin loop je misschien over van de inspiratie, maar die stroom droogt – jammer genoeg – ooit eens op. Waar vind je dan steeds input voor nieuwe blogposts? Wel, daar zijn een paar trucjes voor. Een eerste is om steeds je ogen en oren open te houden, want de inspiratie ligt echt overal op de loer. Vooral andere, gelijkaardige blogs kunnen je hierbij goed op weg helpen. Vergelijk het met een fotograaf die telkens nieuwe plekjes scout voor een volgende fotoshoot. Uiteraard gaat dat in het begin niet vanzelf, maar hoe langer je erop let, hoe makkelijker het wordt. Het kan ook helpen om altijd een notitieblok mee te hebben of aantekeningen te maken in je gsm, zodat je dat ene lumineuze idee niet meteen weer kwijt bent. Heb je nood aan een hoop goede ideeën in één keer? Neem dan pen en papier en doe een old skool brainstorm. Of google gewoon ‘inspiratie voor blogposts’, want je bent heus niet de eerste die zich die vraag stelt. (Tip: zoek ook op Engelse termen voor meer zoekresultaten)

Maak een content planning op

Als je een hoop goede ideeën hebt verzameld, is het een uitstekend plan om die in een content planning te gieten. Daarin noteer je voor jezelf welke stukken wanneer gepubliceerd zullen worden. Wil je liever één langer stuk per week publiceren of heb je ideeën genoeg om drie keer per week iets te posten? Je bepaalt zelf je ritme. Loop hierbij wel niet te hard van stapel: zoals gezegd raken je ideeën ooit op en dan kan het wel eens handig zijn om een paar blogposts achter de hand te hebben. Natuurlijk kan je ook posten wat en wanneer je wil, maar dan raakt de consistentie al sneller zoek. En die consistentie is net wat je nodig hebt om gelezen te worden. Als je volgers weten dat er elke zondag een nieuw recept op je blog verschijnt, gaan ze daar uiteindelijk aan gehecht geraken. En het kan ook jou motiveren: als je voor komende zondag nog geen nieuw receptje gevonden hebt, word je er met één blik op je content planning aan herinnerd dat je je volgers niet in de steek mag laten!

Maak je blog tekstueel én visueel interessant

Schrijvers en/of fotografen – of de gedroomde combinatie van de twee – hebben het natuurlijk niet zo moeilijk om hun blog zowel tekstueel als visueel aantrekkelijk te maken. Nu, ik ga er wat vanuit dat vlot schrijven geen probleem zal zijn voor jou, want anders zou je natuurlijk net met een blog gestart zijn. Maar hoe zorg je voor de juiste beelden bij een tekst wanneer je die niet zelf kan maken? Als je enkele getalenteerde fotografen of illustratoren tot je vriendenkring mag rekenen, kan het interessant zijn om hen te vragen om eens samen te werken. Jij kan je tekst naar een nieuw niveau tillen en zij krijgen extra exposure voor hun werk;  don’t be a dick en vergeet hen dan niet de nodige credits te geven!   

Is dat allemaal wat te omslachtig voor jou, dan kan je altijd rechtenvrije (!) foto’s zoeken op sites als Unsplash, mijn persoonlijke favoriet. Credits geven is niet verplicht, maar maakt je natuurlijk wel eens zo sympathiek. Wees je er dus altijd van bewust dat je niet zomaar foto’s van Google Afbeeldingen mag plukken als die auteursrechtelijk beschermd zijn. Tenzij je graag eens een boete of rechtszaak aan je been hebt natuurlijk.

Bouw een publiek op

Dit is misschien wel dé meest essentiële vraag die een blogger zich kan stellen: hoe zorg ik ervoor dat ik gelezen word? Wel, er zijn een paar dingen die je kan doen om daarvoor te zorgen. De meest laagdrempelige manier is natuurlijk om je blog aan de man te krijgen bij vrienden en familie. Deel je nieuwe berichten op Instagram en/of Facebook. Misschien kan je zelfs speciaal voor je blog een Facebookpagina aanmaken of een account op Instagram. Houd er wel rekening mee dat je op Instagram maar één link kan plakken, en dat is die in je bio. Tenzij je 10.000 volgers hebt, dan kan je een swipe up in je stories plaatsen. Mensen zijn echt heel erg lui en willen vaak niet veel moeite doen, dus hoe gemakkelijker je het hen maakt om je berichten te lezen, hoe groter de kans dat ze daadwerkelijk gelezen worden.

Leg ook contacten met andere bloggers en laat eens een reactie achter op één van hun berichten. Zo bezoeken ze jouw blog misschien ook wel eens! Op Wordpress vind je makkelijk nieuwe blogs via de ‘reader’-functie. Daarnaast kan je ook een SEO of Search Engine Optimalization doen om de kans te vergroten dat lezers via zoekmachines als Google op je blog terechtkomen. Oh, en zorg ervoor dat mensen zich op je blog kunnen abonneren, en dat de widget daarvoor op elke pagina van je website te zien is! Ik vind het heerlijk om nieuwe berichten gewoon in mijn mailbox te krijgen en ze te lezen wanneer ik daar tijd voor heb. Het is te veel werk om alles op de voet te volgen, en soms heb ik net geen tijd om een bericht te lezen wanneer het op sociale media verschijnt. En ja, ook ik ben te lui om het achteraf nog te gaan zoeken…

Werk samen met andere bloggers

Andere bloggers zijn niet alleen een potentieel publiek, maar ook je beste vrienden. Ze weten als geen ander hoeveel moeite je in je posts steekt of hoeveel deugd een fijne, welgemeende reactie kan doen en ze zitten er dan ook niet om verlegen om je op die manier een hart onder de riem te steken. Natuurlijk kan het ook verder gaan dan dat: ooit al eens van gastbloggen gehoord? Daarbij publiceer je een artikel op je eigen blog dat je maakt in samenwerking met een andere blogger, om op die manier ook zijn of haar werk eens in de verf te zetten. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een interview, maar het kan ook nog een hoop creatiever dan dat. Wat zijn jullie gemeenschappelijke interesses, en hoe kan je die in de verf zetten? Misschien kan je hiervan zelfs een vaste rubriek op je eigen blog maken?! Want als jij reclame maakt voor hen, doen zij dat natuurlijk ook voor jou. En misschien blijven de volgers van iemand anders dan ook eens plakken bij jou…

17 april 2020
Door: MIJNLEUVEN

Zoë Westelinck

STADHUIS