Lifestyle
Jonge doeners

Bloggen voor experts

24 april 2020
Door: MIJNLEUVEN
Maak van je blog een merk.

Bloggen, hoe begin je daaraan? In drie weken leert ervaringsdeskundige Kilien van @keepingupwithkilien je de kneepjes van het vak. In het derde deel, Bloggen voor experts, kom je te weten hoe je een writer's block overwint, waarom je van je blog een merk moet maken, en of met bloggen grof geld te verdienen valt.
Tekst & foto’s: Kilien Natens

Wees consistent en doorsta dipjes

Vorige week legde ik al uit dat het belangrijk is om consistent te posten, zodat je volgers weten wanneer ze content van jou mogen verwachten. Dat geeft hen iets om naar uit te kijken, en op die manier kan je hen aan je binden. Daarnaast kan het jou nét genoeg onder druk zetten om niet te beginnen slabakken. Maar wat wanneer die druk te groot wordt, je geen inspiratie meer vindt, je geen positieve feedback - of misschien zelfs rechtstreekse kritiek krijgt - en je het gevoel krijgt dat je het bloggen dan maar beter helemaal kan opgeven? Zet dan een stapje achteruit en laat het bloggen even helemaal los; maar communiceer dat dan wel even met je volgers die nog steeds wekelijkse content van jou verwachten. Nog belangrijker dan consistentie is authenticiteit, en met "bloggen om te bloggen" maak je niemand gelukkig. Vraag je af waar het de vorige keer misliep en hoe je dat in de toekomst kan voorkomen. Misschien moet je je content planning wel radicaal omgooien? Je volgers gaan even blij zijn met twee posts per week in de plaats van drie, als dat beter is voor jouw mentale gezondheid (neem het van mij aan!). Bloggen moet een uitlaatklep blijven, en geen bron van frustratie worden.

Overwin een writer’s block

Alle begin is moeilijk, en zeker het begin van een blogpost. Wist je dat ik zelf mijn inleiding pas helemaal op het einde schrijf? Dan pas weet ik welke stukken van de post ik zelf het beste vind en in de inleiding nog eens in de verf wil zetten, of welke informatie zo spannend is dat er in het begin nog eens mee wil teasen. Maar dan nog komt het wel eens voor dat ik voor het writer's block word gezet: je heb een deadline, je hebt een onderwerp, maar de woorden willen maar niet uit je pen vloeien. Hoe ik dat oplos? Gewoon beginnen schrijven, ook al is het complete rommel. Ik ben al blogposts begonnen met: "Ik wil een artikel schrijven over dit onderwerp, maar ik weet niet hoe ik het moet verwoorden. Dus ben ik nu maar een beetje aan het zeveren, maar wat ik eigenlijk zou willen zeggen is dit...". Schrijven is schrappen, dus eens je op dreef bent, herschrijf je dat eerste stuk toch gewoon! Het belangrijkste is om gewoon vertrokken te geraken, want niets werkt zo contraproductief als een flikkerende cursor op een blanco pagina.

Bouw je website uit

Zodra de inhoud van je blog helemaal op punt staat, kan je aan de vorm van je website beginnen te sleutelen. Een "over mij" heb je natuurlijk weken geleden al geschreven, maar er zijn nog een hoop andere dingen die je aan je website kan toevoegen. Heb je een leuke foto van jezelf toegevoegd om de boel wat persoonlijker te maken? Zijn je blogposts ondergebracht in overzichtelijke menu's? Kunnen volgers zich overal op je blog abonneren? Tip: zet een widget hiervoor in de footer van je website, dan moet je er niet meer aan denken om het aan elke pagina toe te voegen. Zoals ik twee weken geleden zei, hoef je er tegen een goede blog geen enkele cent aan te smijten, maar hoe verder je gaat, hoe aantrekkelijker het wordt om er toch iets in te investeren. Voordelen zoals geen advertenties of een eigen domeinnaam kunnen je wel degelijk helpen op van je blog een echt merk te maken. En waarom je dat zou moeten doen? Scroll snel verder!

Maak van je blog een merk

Nu je zo ver bent gekomen, word je vanzelf gebombardeerd van blogger tot blogger-verkoper. Vanaf nu moet je alles in de strijd gooien om je blog aan de man te krijgen, en dat betekent: name droppen waar je kan. Breng je blog overal waar dat kan ter sprake, schuif mensen subtiel je socials onder de neus; nu is hét moment om hen uit te nodigen om die Facebookpagina die je hebt aangemaakt te liken! Waarom ik dat vorige week nog aanraadde? Zo goed als iedereen van het publiek dat je waarschijnlijk hoopt te bereiken, zit op Facebook, waardoor dat een heel laagdrempelig medium is. Je kan er - in tegenstelling tot op Instagram - heel makkelijk links publiceren die mensen in één klik naar je nieuwste blogpost leiden. Je lezers zijn lui, remember? Je uiteindelijke doel is dat mensen je blog meteen met jou gaan associëren, want dat gaat je nog mooie kansen opleveren. Je wilt niet weten wat ik al allemaal heb kunnen doen omdat mensen me berichtjes doorstuurden met: "Ik zag dit passeren en dacht meteen aan jou! Is dit niets voor jou?": ik organiseerde een paar exposities, kreeg een nieuwe job én verscheen in de krant!

Krijg met bloggen betaald

De laatste stap is om uiteindelijk met bloggen betaald te krijgen. Maar of je van bloggen écht rijk gaat worden? Die gevallen zijn eerder uitzonderlijk. Misschien ben ik niet helemaal de aangewezen persoon om je dit te leren, want mijn blog heeft me nog geen enkele cent opgeleverd. Maar ik heb er al wel enkele centen mee uitgespaard. Zo wilde ik ergens op bezoek voor een reisreportage, en als je bij de kennismaking kan zeggen dat de reportage zal verschijnen op een website met 30.000 unieke views, dan opent dat best wat deuren. Afhankelijk van jouw passies kan het makkelijker of moeilijker zijn om geld te verdienen: ben je bijvoorbeeld beauty blogger, dan zou je er op den duur wel in kunnen slagen om gratis make-up toegestuurd te krijgen om te testen. Om af te sluiten nog een paar wijze woorden van mijn overgrootmoeder: "Kind, vergeet niet van welke parochie je komt". Hou dus altijd in je achterhoofd waarom je met bloggen begonnen bent in the first place. Succes!


24 april 2020
Door: MIJNLEUVEN