
Elke school heeft een aantal maatschappelijke waarden waar ze wil op inzetten. En dat is niet anders bij Don Bosco Groenveld in Leuven. Deze school heeft zichzelf als uitdaging gesteld al haar leerlingen onder te dompelen in een gevoel van verbondenheid, verantwoordelijkheid, vrijheid en zingeving. Dit wil ze doen aan de hand van de zinnen ‘ik hoor erbij’, ‘ik kan het’, ‘ik doe het zelf’ en ‘ik doe het voor jou’. Allemaal mooi, maar hoe kan de school er voor zorgen dat dit echt doordringt bij de leerlingen? mijnLeuven to the rescue!
Bedankt: Thomas, Mattiece, Yara, Lotte,
Phara, Sam, Yasmine, José, Mindy, Lou-
An, Sophie, Dries, Phara, Myriam, Astrid,
Tim en Victor van het 3de jaar PE van Don
Bosco Groenveld.
Begeleiding: Pieter Steppe
Samen met de
leerlingen uit het
derde jaar Publiciteit en Etalage
gingen we aan de
slag om een paneel in de refter
onder handen te nemen.
Het resultaat? Een levensgroot kunstwerk waar je 'Waar-is-Wally-gewijs' zelf
de verschillende waarden
kan ontdekken.
1. "Ik hoor er bij, ik kan het" - Thomas & Mattiece
“Onze favoriete metafoor is de
schapenkudde. De schapen
stralen een groot gevoel van
verbondenheid met elkaar uit. De
schaapjes die over het hek springen, zijn voor ons een knipoog
naar ‘Ik kan het’. Voor de tekening waarbij we schapenhoofden
op mensenlichamen plaatsten,
lieten we ons inspireren door de Britse street art kunstenaar
Banksy.”

2. "Ik hoor er bij" - Yara
“Ik ben helemaal weg van de
ondergaande zon. Dit beeld
doet me denken aan een moment
in de auto samen met mijn
ouders en mijn broer tijdens een
hele mooie zonsondergang. Dit is één van de mooiste momenten
met ons gezin samen.”

3. "Ik hoor er bij" - Lotte, Phara & Sam
“Wij hebben gekozen voor
een kampvuur met vrienden.
Wij vinden het heel leuk om samen met vrienden rond een vuur
te zitten en voor elkaar marshmallows te roosteren. We kiezen
er voor om op onze tekening bekende mensen rond het vuur te
zetten omdat we ons verbonden
voelen met onze idolen.”
Yasmine is ook fan van het kampvuur: “Dit beeld doet me denken aan onze klasgroep. Door de gezellige sfeer van dagelijks samen zijn, heb ik echt het gevoel dat ik bij de groep hoor.”

4. "Ik doe het zelf, ik kan het" - José
“Ik hou van de berg op onze tekening. Op de top van de
berg staat een bergbeklimmer
die grote inspanningen heeft
moeten leveren om zo ver te geraken. Nu hij boven is, staat hij
te blinken van trots. Ook in het
echte leven moet je zelf moeite
doen om ergens te geraken,
maar kan je wel er zijn als het
gelukt is.”
Ook Mindy kiest voor de
bergbeklimmer: “Ik ben een
tijdje depressief geweest en toen heb ik hard moeten werken
om weer beter te worden. Nu ik
er weer sta, voel ik me super. Ik
ben trots dat me dat zelf gelukt
is.”

5. "Ik doe het zelf" - Lou-an
“Mij spreekt vooral het beeld aan
van de weg die splitst. Je moet
zelf proberen het juiste pad te
kiezen. In mijn leven heb ik ook
al vaak moeilijke keuzes moeten
maken. Soms pakt dat goed uit
en soms slecht, maar zolang je
zelf de kans krijgt om de keuze
te maken, is dat niet zo erg.”
Sophie heeft in haar leven ook vele keuzes moeten maken: “In het verleden heb ik niet altijd de juiste keuze gemaakt. Gelukkig heb ik wel veel hulp gekregen van anderen uit mijn omgeving waardoor nu alles goed gaat. Het is fijn als anderen iets voor je willen doen om je verder te helpen.”
