Samenleving
Mening

Want je bent het waard!

15 maart 2017
Door: MIJNLEUVEN
De leerlingen van Don Bosco Groenveld over verbondenheid, marshmallows en 'Waar is Wally?'

Elke school heeft een aantal maatschappelijke waarden waar ze wil op inzetten. En dat is niet anders bij Don Bosco Groenveld in Leuven. Deze school heeft zichzelf als uitdaging gesteld al haar leerlingen onder te dompelen in een gevoel van verbondenheid, verantwoordelijkheid, vrijheid en zingeving. Dit wil ze doen aan de hand van de zinnen ‘ik hoor erbij’, ‘ik kan het’, ‘ik doe het zelf’ en ‘ik doe het voor jou’. Allemaal mooi, maar hoe kan de school er voor zorgen dat dit echt doordringt bij de leerlingen? mijnLeuven to the rescue!

Bedankt: Thomas, Mattiece, Yara, Lotte, Phara, Sam, Yasmine, José, Mindy, Lou- An, Sophie, Dries, Phara, Myriam, Astrid, Tim en Victor van het 3de jaar PE van Don Bosco Groenveld.
Begeleiding: Pieter Steppe

Samen met de leerlingen uit het derde jaar Publiciteit en Etalage gingen we aan de slag om een paneel in de refter onder handen te nemen. Het resultaat? Een levensgroot kunstwerk waar je 'Waar-is-Wally-gewijs' zelf de verschillende waarden kan ontdekken.

1. "Ik hoor er bij, ik kan het" - Thomas & Mattiece
“Onze favoriete metafoor is de schapenkudde. De schapen stralen een groot gevoel van verbondenheid met elkaar uit. De schaapjes die over het hek springen, zijn voor ons een knipoog naar ‘Ik kan het’. Voor de tekening waarbij we schapenhoofden op mensenlichamen plaatsten, lieten we ons inspireren door de Britse street art kunstenaar Banksy.”

2. "Ik hoor er bij" - Yara
“Ik ben helemaal weg van de ondergaande zon. Dit beeld doet me denken aan een moment in de auto samen met mijn ouders en mijn broer tijdens een hele mooie zonsondergang. Dit is één van de mooiste momenten met ons gezin samen.”

3. "Ik hoor er bij" - Lotte, Phara & Sam
“Wij hebben gekozen voor een kampvuur met vrienden. Wij vinden het heel leuk om samen met vrienden rond een vuur te zitten en voor elkaar marshmallows te roosteren. We kiezen er voor om op onze tekening bekende mensen rond het vuur te zetten omdat we ons verbonden voelen met onze idolen.”

Yasmine is ook fan van het kampvuur: “Dit beeld doet me denken aan onze klasgroep. Door de gezellige sfeer van dagelijks samen zijn, heb ik echt het gevoel dat ik bij de groep hoor.”

4. "Ik doe het zelf, ik kan het" - José
“Ik hou van de berg op onze tekening. Op de top van de berg staat een bergbeklimmer die grote inspanningen heeft moeten leveren om zo ver te geraken. Nu hij boven is, staat hij te blinken van trots. Ook in het echte leven moet je zelf moeite doen om ergens te geraken, maar kan je wel er zijn als het gelukt is.”

Ook Mindy kiest voor de bergbeklimmer: “Ik ben een tijdje depressief geweest en toen heb ik hard moeten werken om weer beter te worden. Nu ik er weer sta, voel ik me super. Ik ben trots dat me dat zelf gelukt is.”

5. "Ik doe het zelf" - Lou-an
“Mij spreekt vooral het beeld aan van de weg die splitst. Je moet zelf proberen het juiste pad te kiezen. In mijn leven heb ik ook al vaak moeilijke keuzes moeten maken. Soms pakt dat goed uit en soms slecht, maar zolang je zelf de kans krijgt om de keuze te maken, is dat niet zo erg.”

Sophie heeft in haar leven ook vele keuzes moeten maken: “In het verleden heb ik niet altijd de juiste keuze gemaakt. Gelukkig heb ik wel veel hulp gekregen van anderen uit mijn omgeving waardoor nu alles goed gaat. Het is fijn als anderen iets voor je willen doen om je verder te helpen.”

15 maart 2017
Door: MIJNLEUVEN