Jonge doeners

Drie Leuvense leerlingenraden naast elkaar gelegd

29 maart 2022
Door: MIJNLEUVEN
De leerlingenraad, heb jij er ééntje op je middelbare school? Dan ben je zeker niet alleen.

Op de Leuvense scholen doen ze het goed, die leerlingenraden. Ze zorgen voor een extra dynamiek in het schoolleven en maken van de middag een leuk moment. MIJNLEUVEN trok er op uit om actievelingen van drie Leuvense leerlingenraden te interviewen: Merel Gonnissen (Paridaens), Mauro Michielsen (Sint-Pieterscollege) en Jorrit Van Der Goten (Salco). Het resultaat lees je hier!

Tekst: Simon Sterck / Illustraties: Dorien Meulemans

In welke Leerlingenraad zit je en wat is je rol daar? 

Merel: “Ik zit in de leerlingenraad van Paridaens, waarvan ik voorzitter ben. Daarnaast trek ik ook Team Inspraak en Team Feest.”

Mauro: “Ik ben actief in het kernteam van de leerlingenraad van het Sint-Pieterscollege. Daarnaast ben ik ook voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel, dat is de organisatie die leerlingenparticipatie probeert te bevorderen in Vlaanderen. Zo leiden we onder andere leerlingenraden op en vertolken we de stem van scholieren in verschillende organen.”

Jorrit: “Ik zit in de leerlingenraad van Salco en beheer daar ook de sociale media.”

Hoe is je leerlingenraad opgebouwd?

Merel: “In onze leerlingenraad zitten 98 leden, verdeeld over 12 verschillende teams die elk hun eigen thema hebben. Uit elk team gaan er dan weer 2 leden naar “de koepel”, het overkoepelend orgaan van de leerlingenraad.”

Mauro: “Onze leerlingenraad is de afgelopen jaren heel hard doorgegroeid waardoor we nu een heuse structuur hebben opgebouwd. De kerngroep van een 8-tal leden stuurt alles en probeert alle activiteiten in goede banen te leiden, daarnaast bestaan er nog drie teams. Het Dreamteam houdt zich bezig met de sfeer op school, het Greenteam is bezig met milieu en  klimaat. Tot slot hebben we het Fairteam, een maatschappelijk geëngageerd team dat actuele topics van de samenleving binnen de schoolmuren wilt krijgen, zoals racisme, fairtrade, LGBTQIA+ of armoede. Vorig jaar hebben zo een 70 mensen meegewerkt aan de organisatie van de leerlingenraad, al blijven we groeien.”

Jorrit: “Er zitten een tiental leden in de kerngroep, maar iedereen mag altijd komen naar een vergadering. Soms komen er leerlingen met ons werken rond één beperkt thema. We werken ook niet met een hiërarchie waardoor we echt als een team vooruit kunnen gaan.”

Hoe vaak komen jullie samen?

Merel: “Dat hangt af van team tot team, de grotere teams komen ongeveer om de twee weken samen, andere teams vergaderen dan weer één keer per maand.”

Mauro: “Elk team komt ongeveer één keer in de week samen, al werkt bijvoorbeeld het  Fairteam veel projectmatiger, waardoor het op sommige momenten intenser is dan op andere.”

Jorrit: “We komen om de week samen, en werken dan altijd rond verschillende thema’s. Ook  tijdens het afstandsonderwijs bleven we dat doen via Smartschool live.”

"Wij werken niet met een hiërarchie, waardoor we als een team vooruit kunnen gaan"
- Jorrit

Hoe ondersteunt de school jullie?

Merel: “Elk team wordt ondersteund door een tweetal begeleidende leerkrachten. Aangezien ze zo betrokken zijn, spelen ze een belangrijke rol, ze helpen ons en leren ons ook veel bij. De school biedt ons de kans om te vergaderen in lokalen die ‘s middags vrij zijn. Het  voorzittersteam (een zesdejaar en twee vijfdejaars) gaat ook op regelmatige basis ideeën  voorstellen aan de directie, die ons financieel en praktisch helpen om deze daadwerkelijk uit te voeren.”

Mauro: “Sinds dit jaar hebben we voor het eerst een leerlingenraadlokaal gekregen, onze eigen uitvalsbasis. Hier kunnen we altijd afspreken, zitten en samen werken. Elk team heeft ook een begeleidende leerkracht, al nemen leerlingen vooral het heft in eigen handen. De band met de school is niet altijd even sterk, maar het grootste deel van de tijd steunen ze ons wel goed.”

Jorrit: “De directie komt soms naar ons om de mening te vragen over bijvoorbeeld laptops op school, dan wordt er ook echt naar onze inspraak geluisterd. Ook heeft de school een  vergadering met Sodexo geregeld, zodat we ook mee kunnen nadenken over de menu. Er zijn twee begeleidende leerkrachten waaraan we ons altijd kunnen optrekken.”


Wat hebben jullie dit jaar al verwezenlijkt?

Merel: “We hebben verschillende activiteiten georganiseerd, zo heeft Team MOS (Milieu Op School n.v.d.r.) bijvoorbeeld een vegetarische lunch klaargemaakt en Team Cultuur een  spannende Halloween filmavond mogelijk gemaakt. Ook voor de Rode Neuzen Dag en voor Kom Op Tegen Kanker heeft Team Hart Voor samen met de rest van de school al veel geld  ingezameld.”

Mauro: “Ik zal enkele voorbeelden geven. Het fairteam heeft zojuist nog schrijf-ze-vrij-dag

(brieven schrijven naar regeringsleiders die mensenrechten niet respecteren n.v.d.r.) van Amnesty International georganiseerd. Het dreamteam heeft al rond Halloween iets gedaan en  bij Valentijn konden leerlingen briefjes naar elkaar sturen. De Kern heeft dan weer een advies  geschreven over de aanpak van de studies en zit ook mee in een gsm-werkgroep over gsm-regels.”

Jorrit: “We hoorden van de medeleerlingen dat het vegetarisch eten ‘s middags echt niet zo lekker was, dus nu zijn we met Sodexo aan het zoeken hoe deze maaltijden lekkerder kunnen zijn. We hebben ook een koffiekoekenverkoop georganiseerd, waar we op de speelplaats  koffiekoeken zonder winst verkochten. Om van te smullen!”

Wat vind je het vetste project van de afgelopen jaren?

Merel: “Ik heb de sociale dagen op onze school altijd heel erg leuk gevonden, dan worden er allerlei activiteiten georganiseerd tijdens de middag, zodat leerlingen, vooral uit de eerste graad, minder op hun gsm zitten en meer met elkaar bezig zijn. Een idee van Team Meters en Peters en het P-Team die echt werkt en sfeer brengt op onze school.”

Mauro: “Een activiteit die elk jaar wel ne coole is, is de dag van de jeugdbeweging. Dat is echt het paradepaardje van onze leerlingenraad. Alle leerlingen nemen dan deel aan spelen op de speelplaats. Ook de Paarse Week van fairteam rond LGBTQIA+ was echt een succes, toen hebben we het thema echt in de kijker gezet en overhandigden we op het einde van de week een advies over het thema aan Lies Corneillie (schepen van o.a. Gelijke Kansen in Leuven n.v.d.r). Ik kan echt blijven voorbeelden geven van projecten waar ik heel trots op ben, we hebben al veel mooie projecten georganiseerd.” 

Jorrit: “Het tofste vond ik het afscheidsfeest van meneer Thomas, onze vorige directeur. Zowel het versieren en voorbereiden, als het feest zelf was echt heel sfeervol.”

"We hebben sinds dit jaar een eigen leerlingenraadlokaal gekregen"
- Mauro

Met welke uitdagingen wordt jouw leerlingenraad soms geconfronteerd?

Merel: “Bij veel activiteiten is het spannend of ze kunnen doorgaan door de coronacrisis, wat  zorgt voor veel onzekerheden. Echt spectaculaire dingen kunnen we nu helaas niet  voorbereiden.”

Mauro: “De grootste uitdaging van afgelopen jaren is natuurlijk corona geweest. Door het op afstand werken is het lastig geweest om nog dingen te organiseren of geëngageerd te blijven. Je wordt constant geconfronteerd met het feit dat je dingen wilt organiseren, maar het helaas even niet mogelijk is. Daarnaast is het ook moeilijk om zo een grote leerlingenraad in toom te houden. Door onze groei kent niet meer iedereen elkaar, maar delen we bijvoorbeeld wel nog dezelfde sociale media. Al is dit een uitdaging die eigenlijk een groot positief punt vormt, namelijk dat we erg hard groeien.”

Jorrit: “Het is wel moeilijk om iedereen altijd tevreden te stellen. Je kan nooit alle leerlingen vertegenwoordigen. We proberen dat op te lossen door in het begin van het jaar een vragenlijst naar alle leerlingen te sturen, zo nemen we hun belangrijke projecten zeker mee.”

Naar welk project kijk je dit jaar nog het meest uit?

Merel: “Ik hoop dat dit jaar de klimaatcamping van team MOS en de 12-urenloop voor het goede doel mogen doorgaan. Al wordt dat nog wat afwachten.”

Mauro: “Nog niet alle agenda’s liggen vast, al hoop ik dat er dit jaar nog eens zo een Paarse Week komt. Hopelijk zal corona ons niet meer te veel parten spelen voor de komende  activiteiten.”

Jorrit: “We hebben begin dit jaar klimaatsubsidies binnengekregen en nu kunnen we die eindelijk gebruiken. Ik kijk er dus naar uit om samen met de andere leerlingen bomen en struiken te planten en zo onze speelplaats weer wat groener te krijgen.”

MEER WETEN

Wil je meer weten over de werking van deze leerlingenraden? Volg ze dan op Instagram via:

29 maart 2022
Door: MIJNLEUVEN

Zoë Westelinck

STADHUIS