Jonge doeners

De Plantrekkers

31 mei 2022
Door: MIJNLEUVEN
De Plantrekkers is een nieuwe plantenwinkel op de Bondgenotenlaan, opengehouden door drie sympathieke kerels: Arthur, Jakob en Louis.

Het is eigenlijk eerder een mini tuincentrum, want ze verkopen ook potten, accessoires, verzorgingsproducten en meer. Ze leerden elkaar kennen in hun eerste jaar KMO & Ondernemen op UCLL en klikten meteen. Naast hun studies of job houden ze er een hart voor planten op na. Zeker de moeite waard om eens binnen te springen bij nummer 90 van de Bondgenotenlaan.

Tekst: Emely Verachtert / Foto's: Artem Knyazev 

Wat is jullie concept en doelpubliek?

Jacob: "Het concept is planten verkopen met advies. We gaan samen met de klant op zoek naar een plant die past bij hun levensstijl en de omgeving waar de plant komt de staan. Eens mensen klant zijn bij ons, mogen ze steeds terugkomen als ze advies nodig hebben voor hun plant. We zijn vertrokken vanuit het idee dat heel veel mensen planten willen houden, zeker sinds corona, maar dat ze niet weten hoe ze ervoor moeten zorgen.”

Arthur: “In het begin was ons doelpubliek vooral studenten, omdat we daar het meest voeling mee hebben. Daarna zijn we overgeschakeld naar iedereen die graag voor planten wil zorgen, maar niet weet hoe. Iedereen is welkom in onze winkel!"

Vanwaar komt het idee om met planten te werken?

Louis: “In onze opleiding moesten we voor onze eindopdracht een pop-up winkel openen. We hadden eerst een franchise met Decathlon in ons hoofd, maar dat kon door corona uiteindelijk niet doorgaan. Daarom zijn we teruggegaan naar ons oorspronkelijk plan om iets met planten te doen.”

"Een plant hebben is een journey"
- Jacob

Vanwaar komt jullie interesse voor planten? Was dit altijd al, of is het iets nieuws?

Louis: “De reden dat we met planten wilden werken, is omdat Arthur zijn mama lang een bloemen- en plantenwinkel heeft gehad in Leuven en omdat Jacob en ik en zijn opgegroeid tussen het groen. Zo komen we aan dezelfde interesse.”

Kiezen jullie de planten zelf bij de kweker? Hoe werkt dat?

Arthur: “We hebben een netwerk van kwekers voornamelijk in Nederland, maar we hoeven daarom niet altijd zelf naar de kwekers te gaan. We kijken wat de kwekers in aanbieding hebben en zorgen dan dat de producten tot bij ons geraken. Een vertrouwensband is noodzakelijk, want de kwekers kunnen niet van elke plant een foto sturen. Tot nu toe is het altijd al goed uitgedraaid.”

Louis: “Planten hebben ook een kwaliteitslabel. We proberen altijd het hoogste label te nemen zodat we weten dat de kwaliteit in orde is. Dat is een garantie die we onze klanten willen geven.”

Vanwaar komt de naam?

Arthur: “De naam Plantrekkers omschrijft ons alle drie heel goed. We’ll make it work. Die mentaliteit zit ook in onze bedrijfscultuur denk ik. Onze principes zitten wel in het plantrekken, want ondernemen is ook een beetje je eigen plan leren trekken. Daar zit dan gelukkig ook ‘plant’ in. Het was een leuke pun, mensen horen het en denken erover na.”

Wat zijn de toekomstplannen?

Jacob: “Ik denk dat het wel de bedoeling is om nog uit te breiden in de toekomst. We huren het pand op de Bond voor minstens een jaar. We zouden eventueel naar andere grote studentensteden willen trekken. Als de winkel in Leuven up and running is, zijn we zeker van plan de opties in andere steden te bekijken.”

Wat is jullie droom voor De Plantrekkers?

Arthur: “Bij mij draait het om impact. Ik vind dat we met een groot probleem zitten in plantenindustrie waar mensen gaan prijzenjagen en dat maakt deel uit van onze wegwerpmaatschappij. Een plant is niet gemaakt om drie weken te leven, maar om een heel leven mee te gaan. De mentaliteit die ik wil binnenbrengen is dat het advies en menselijk contact die er mee gepaard gaan centraal komen de staan en niet zozeer de lage rode prijzen.”

Jacob: “Voor mij ligt het in dezelfde lijn van impact te willen hebben op de wegwerpmaatschappij. Misschien ook nog dat het goed is om de natuur binnen te halen bij mensen, omdat het de levens- en luchtkwaliteit aanzienlijk verbetert. De woonkamer opfleuren zodat het niet allemaal strak, kil en koud is en dat er meer natuur in huis is.”

Louis: “Daar sluit ik mij bij aan, er zijn genoeg studies die hebben uitgewezen dat het de mentale gezondheid bevordert. We hebben gezien tijdens corona dat mensen daar nood aan hebben en dat we door de juiste plant aan de juiste persoon te koppelen grotere impact kunnen maken. Dat is iets waar wij voor willen staan.” 

"De naam Plantrekkers omschrijft ons alle drie heel goed"
- Arthur

Hoe zijn jullie omgegaan met corona?

Louis: “Ik denk dat het een hele boost heeft gegeven aan mensen en hun affiniteit met kamerplanten. Tijdens de pandemie zijn planten volgens mij juist veel populairder geworden.”

Wat is het achterliggend doel van jullie zaak?

Louis: “We willen zorgen dat iedereen groen in huis kan halen. We hebben een breed gamma van eenvoudige en moeilijke planten zodat mensen de ideale plant kunnen vinden die bij hen en hun huis past.”

Arthur: “Daar sluit ik mij bij aan. Belangrijk voor ons is: het draait om impact maken. Van elke plant die bij ons buitengaat, weten we dat die een beter leven heeft dan planten van bijvoorbeeld grootwarenhuizen.”

Jacob: “We proberen naast advies ook kwaliteitsvolle producten aan te beiden waar we zelf ook achterstaan. Een plant hebben is een journey: soms gaat het goed, soms gaat het slecht. We willen dat mensen niet opgeven en eerst de plant proberen redden vooraleer ze hun geld verspillen aan een nieuwe.” 

"Wij kiezen voor advies en menselijk contact in plaats van lage rode prijzen"
- Arthur



Wordt jullie webshop veel gebruikt?

Arthur: “Er wordt wel gebruik van gemaakt, maar het is niet echt de bedoeling om een webshop open te houden en om de internetmarkt te betreden. Het is eerder om mensen online een beeld te kunnen geven van wat we in ons assortiment hebben. We verzenden ook niet over heel België, want dat is niet te doen met planten. Het is meer zoals een menu voor een restaurant.”

Louis: “Echt de basics staan online, andere soorten staan in de winkel. We hebben liever dat mensen naar de winkel komen, omdat we daar advies op maat kunnen geven en online niet.”

31 mei 2022
Door: MIJNLEUVEN

Alex Van den Bosch

Communicatie, Magazine & Mediacrew
0479 69 95 34