BAAS 2018-2019

20 verschillende BAAS'ers, 20 verschillende producten en diensten. Impressive!

BAAS behind the scenes, the movie

De BAAS'ers

Silke Reyntjens

SIRE zag het levenslicht in 2014, toen Silke Reyntjens (nu 25) besliste om een eigen creatief project op te richten waarmee ze illustratie, grafisch ontwerp en fotografie verenigt. Nu, vijf jaar verder, wil ze SIRE verder uitbreiden en kleine KMO’s, particulieren en sociaal-culturele organisaties helpen met het uitbouwen van een sterke, uniforme identiteit. En ook de tatoeagekunst is voor Silke geen stap te ver. Sterker nog, binnen een jaar wil ze met eenzelfde enthousiasme haar stijl ook binnen die wereld botvieren. Zo zijn er volgend jaar hopelijk al een paar SIRE-tattoos in omloop.

Josefien Smet

YOSOGREEN ontstond drie jaar geleden als een blog in plantaardige voeding die inhoudelijk gevoed werd door Josefien Smet (27). Al snel kreeg diezelfde Josefien een job in de keuken en werkt ze ondertussen al drie jaar als kok. Vorig jaar nog volgde ze een culinaire opleiding in LA waar ze aan productontwikkeling deed. Eens terug in België evolueerde YOSOGREEN van een blog naar een onderneming, waar je veganistische notenkaas kan bestellen. De volgende stap? Een productie starten die binnen een jaar in de rekken te vinden is. De grote droom? Diezelfde producten verkopen in Amerika.

Sander Vloeberghs

Een eigen limonademerk op de markt brengen, dat is wat Sander Vloeberghs (23) nog niet zolang geleden deed. PURE Limonade : ambachtelijk, Belgisch en vol natuurlijke ingrediënten. In de eerste plaats onder de vorm van siropen waarmee mensen zelf aan de slag kunnen om er zo hun eigen ding van te maken. En met het plan om binnen een jaar ook nog een afgewerkte limonade in kleine flesjes op de markt te brengen. Het ultieme doel? Een product op de markt brengen dat hij kan verspreiden over heel Vlaanderen en zijn creatieve, culinaire kennis loslaten in het ontwikkelen van recepten.

Louise Haaker

Louise Haaker: 23 jaar, verliefd op duiken en in 2007 begonnen bij een fantastische duikclub waar ze van jongs af aan enorm veel kansen kreeg. Samen met de club groeide ook Louise mee. En dat maakte dat ze afgelopen jaar besliste om samen met haar collega’s de stap te zetten om duikclub Dolphin Buddy’s om te dopen tot een fris duikcentrum waar letterlijk iedereen terecht kan voor initiatieduiken en duikcursussen. En ook voor materiaalonderhoud, aankoopadvies en persluchtvullingen ben je meer dan welkom. Hét plan voor de toekomst? Van deze uit de hand gelopen hobby haar beroep maken.

Sofie Meelberghs

Sofie Meelberghs (30) is documentairemaker en gefascineerd door menselijke verhalen. Als kind wilde ze fotografe, bioloog of oorlogsjournalist worden. Maar ze ging in the end voor een opleiding Audiovisuele Kunsten op het RITCS. En nadien nog voor een master Filmwetenschappen en een Postgraduaat Internationale Researchjournalistiek. Sindsdien zoekt ze haar weg op de grens tussen auteursdocumentaire, onderzoeksreportage en human interest. In haar vrije tijd verslindt ze podcasts en probeert ze haar planten in leven te houden.

Anneka Robeyns

Anneka Robeyns is 23 jaar en gebeten door beeldverhaal. Ze tekent al vanaf het moment dat ze een potlood vast kon houden. Zonder lessen, gewoon op gevoel. Fijngevoelige illustraties waaruit verhalen kunnen spreken: dat is haar dada. En daar zou een opleiding in Taal- en Letterkunde en een master in de Westerse literatuur wel voor iets tussen kunnen zitten. Na het afstuderen kreeg Anneka het niet over haar hart om niets te doen met dat tekentalent van haar en daarom besliste ze een kunstopleiding te volgen aan Sint-Lukas in Brussel. Dé volgende stap? Als zelfstandig illustrator aan de slag gaan, uiteraard!

Maarten Lambeets

In 1996 - of pakweg enkele kinderjaren later – ontstond bij Maarten Lambeets (22) een kiem die jarenlang gevoed werd om uit te groeien tot een diepgewortelde passie voor tuinen. Het deed hem in het middelbaar kiezen voor tuinbouwschool en zorgde ervoor dat hij tijdens het weekend aan de slag ging bij een tuinaannemer. Daar, tijdens die jaren en weekenden, werd de basis gelegd voor wie hij nu is: een ijverige tuinman met een eenmanszaak die gepassioneerd bezig is met tuinaanleg en -onderhoud, en er al een hele reeks mooie projecten op nahoudt. Zijn zaak verder uitbouwen en zich specialiseren in verticale tuinen, da’s waar hij heel graag zijn energie en tijd in steekt.

Lien Uten

Lien Uten (25) is hét gezicht achter ‘ Fair and Square ’, een vzw die armoede wil bestrijden door vorming en werkgelegenheid samen te brengen met mensen met een extreem laag inkomen. Het verhaal van Fair and Square speelt zich af in India waar Lien samen met een lokale NGO (Samugam) werkt met zigeunervrouwen en vrouwen die gemarginaliseerd zijn door hun maatschappij. In een gezellig naaiatelier, dat begin dit jaar opende, maken diezelfde vrouwen bedrukte bio-katoenen zakken waarvoor ze een naaiopleiding, ondersteuning en een menswaardige manier van werken voor eerlijk loon krijgen. Die tote- en stringbags worden nadien verkocht. Zo snel als kan keert Lien terug naar India om er ter plekke te werken aan de groei van het project. Zo hoopt ze binnen een jaar 20 vrouwen voltijds en op een menswaardige manier aan het werk hebben.

Roel Elsen

Roel Elsen is 23 jaar, houdt van design, fotografie en kunst en wil die drie facetten maar al te graag samenbrengen onder de vorm van een mobiele container die zo ontworpen wordt dat hij kan dienen als fotostudio, atelier én galerij met cocktailbar. Stap één van het masterplan is het uitwerken van een cocktailtruck die deze zomer al het land doorkruisen kan. Om vervolgens binnen een jaar te kunnen starten met de volledig uitgeruste container, zoals Roel hem in gedachten heeft.

Stina De Roeck

Een illustrator die hopeloos verliefd is op linodruk en street-art, dat is Stina De Roeck (24). Nu ze zichzelf eindelijk BAAS mag noemen, wil ze die grote liefde van haar in en rond Leuven verspreiden aan de hand van eigen creaties. Stina heeft grootse doelen voor ogen. Zo wil ze binnen een jaar dat dat je haar werk kan terugvinden in het straatbeeld, dat je een van haar handgemaakte prints ziet hangen in je woonkamer, dat het mogelijk is om haar workshops linoprint te volgen én dat mensen voorlezen aan hun kinderen uit een kinderboek dat zij illustreerde. Ze is klaar om uit de startblokken te schieten!

Jasmien Van Loo

Kledij was voor Jasmien Van Loo (24) al van jongs af aan dé manier om zich te uiten. Dat ze jaren later besliste om modeontwerpster te worden, was dan ook eerder een logisch gevolg dan een verrassing. Textiel is voor Jasmien het middel bij uitstek om te creëren en vorm te geven. En dat doet ze veelvuldig. Zo maakt ze kledij op maat voor o.a. artiesten, productiehuizen, kortfilms en circus en volgt ze een specialisatie lingerie. Haar toekomstplannen? Een eigen (lingerie)collectie uitbrengen en binnen een jaar haar stukken in de rekken van verschillende boetiekjes zien hangen.

Driss Boucif

Op maat gemaakte, stijlvolle fietsen. Als je daar naar op zoek bent, moet je bij Driss Boucif (24) zijn. Driss runt BCB, ofwel Boucif Custom Bikes . Te vinden in STELPLAATS en gefocust op het maken van nieuwe fietsen uit gerecupereerde onderdelen. Hij zoekt het juiste frame (of waarom niet: last er één) en zoekt uit welke combinatie van onderdelen de ideale Boucif Bike vormt. Wil je een snelle fiets om door de stad te racen, dan ziet Driss al meteen de perfecte mix van een old school koersfiets en stevige stadsfiets voor ogen. Zijn droom? Wat hij nu al doet nóg verder uitbouwen.

Elisa Lemmens

De basis van de business van Elisa Lemmens (27) stak de kop op toen ze enkele jaren geleden voor haar verjaardag een tof mollenspel voor vrienden wilde organiseren waar ze zelf ook aan mee kon doen. Omdat ze maar geen organisatie kon vinden die aanbood waar ze naar op zoek was en ze dus sterk op haar honger bleef zitten, besliste ze om dat gat in de markt gewoon zélf op te vullen. Haar ambitie is om kleinschalige feesten met spelconcept te organiseren, op maat van de klant. Van mollenspel tot live cluedo. Alles is een optie.

Reindert Spanhove

Reindert Spanhove (25) is een muzikale duizendpoot. Hij is professioneel saxofonist, zingt onder de naam Len Rosehart en producet elektronica als Frayhm . Artiest, Componist, Producer: Reindert doet het allemaal. En goed! Zeker nu hij ook als zelfstandig ondernemer muziek maakt voor film, theater en advertenties. Waar hij zichzelf ziet binnen één jaar? Hopelijk even aan het rusten van een jaar hard werken, terwijl jij geniet van zijn nieuwe plaat op Spotify en soundtrack voor een Vlaamse serie.

Marjolein Gielis

Marjolein Gielis is 26 en gepassioneerd door koken en bakken. Vooral om mensen - en dan specifiek de smaakpapillen van die mensen - met haar kookkunsten te verwennen. Op dit moment is ze volop bezig met zichzelf op de markt te zetten. Intussen heeft ze al enkele recepties en mensen thuis van lekkere hapjes en heerlijk gebak voorzien. Binnen een jaar ziet ze zichzelf al een pak verder staan. Zo wil ze tegen dan de deuren van haar eigen traiteurzaak geopend hebben en verschillende evenementen en feestjes van taglieri, tapas en zoetigheden voorzien. Op langere termijn ziet ze zichzelf een Italiaans getinte bistro beginnen waar mensen kunnen afhalen of ter plekke kunnen genieten van een lunch of aperitivo. Een plek waar thuis- en vakantiegevoel samenkomen.

Roxanne, Nina en Mari Degel

Roxanne (30), Nina (28) en Mari (26) Degel: drie zussen met een passie voor koken en ervaring in de sociale sector. En laat dat net twee sporen zijn die de zussen maar al te graag met elkaar verbinden. Hoe? Door een sociaal economisch restaurant in Leuven uit de grond te stampen. En liefst nog binnen het jaar! Tegen kruissnelheid proberen ze de mogelijkheden van hun idee te verkennen, alle nodige kennis bij elkaar te sprokkelen en de nodige centen en locatie te vinden. Alleen zo staan ze binnen twaalf maanden met hun voeten in hun eigen zaak, aan de zijde van een maatschappelijk kwetsbare doelgroep, die ze opleiden en begeleiden. Met als bedoeling samen te zorgen voor (h)eerlijk eten.

Nele Symons

Nele Symons (26) heeft één groot doel in het leven: make-up toegankelijker maken voor blinden en slechtzienden. Want het is niet omdat je zelf niet (goed) ziet dat je geen belang hecht aan hoe anderen je zien. En Nele kan het weten, zelf slechtziend kent ze als geen ander de hindernissen die komen kijken bij jezelf presenteren naar de buitenwereld. Sinds kort geeft ze individuele workshops waarbij ze blinden en slechtzienden leert om een ‘natural day look’ aan te brengen. Haar plan is om naast Leuven ook heel Vlaanderen te veroveren!

Margot Vandermeulen

Na haar studies communicatiewetenschappen en economie voelde Margot Vandermeulen (27) het kriebelen om zelf te ondernemen. Je zou het zelfs vlinders in de buik kunnen noemen. Met haar vrijgezelle vrienden als inspiratiebron was haar business idee dan ook snel geboren. Want Tinder blijkt in realiteit vaak maanden met iemand praten om in ’t echt geen klik te voelen. En speeddaten is voor velen dan weer véél te geforceerd. Daarom lanceert Margot de IJsbrekers : laagdrempelige datingactiviteiten, zoals een vlottentocht of lasershooting, waar je op een spontane manier al doende mensen leert kennen. Cupido anno 2019, zeg maar!

Anneleen Buyle

Anneleen Buyle (28) is al jaren gepassioneerd door textiel en maakt met re.fold herbruikbare lunchverpakkingen. Ze probeert zo oplossingen aan te reiken om verspilling tegen te gaan. De wikkels zijn een handig en compact, gemaakt van waterafstotend en voedselveilig materiaal. Ze zijn eenvoudig in gebruik, makkelijk schoon te vegen en handig als tafelmatje. Omdat we ecologische en sociaal verantwoorde producten willen maken, stellen we hoge eisen aan onze materiaalkeuze en willen we op termijn samenwerken met sociale maatwerkbedrijven in eigen land.

Shagir Khaled

Shagir Khaled (21) kreeg de ondernemersmicrobe te pakken na het uitvoeren van verschillende projecten en studentenjobs. Hij zocht naar een manier om een meerwaarde te zijn voor de mensen rondom hem en kwam al snel uit bij de voedselindustrie. Zijn core business? Frietjes! Betaalbaar, kwaliteitsvol en efficiënt, maar ook in alle vormen en kleuren: van steppegras tot zoete aardappelfrietjes. De patatjes zal hij bij de lokale boer halen en het productieproces moet zo ambachtelijk mogelijk zijn. In zijn fastfoodrestaurant wilt hij vooral de klant de leiding geven over hoe zijn/haar gerecht eruit zal zien.