Tekst: Emely Verachtert / Foto's: Artem Knyazev
Mahad, hoe ben jij op het idee van jouw project gekomen?
‘Ik heb bij mezelf gemerkt in het begin van corona, toen ik instond voor mijn eigen kosten, dat ik niet zo goed kon omgaan met geld. Ik heb gewoon nooit geleerd om om te gaan met geld. Sommige jongeren hebben dat van thuis uit meegekregen, maar veel ook niet.’
Wat houdt je project dan precies in?
‘Ik wil jongeren vanaf negen jaar aanleren hoe ze moeten omgaan met geld. Uiteindelijk is het een struggle en het is toch wel belangrijk dat je het kan. Zo kan je veel problemen vermijden en voorkomen. Ik wil dat doen op een laagdrempelige manier, in de vorm van een bordspel met cases die het echte leven reflecteren. Mijn project zal Doekoe heten. Ik ben er nog niet uit of dat de naam van het bordspel zal zijn, of voor de hele organisatie.’
Leren omgaan met geld is een struggle, het is belangrijk dat je het kan- Mahad (22)
Wat zijn je ambities met Doekoe?
‘Zeker en vast om het bordspel uit te brengen. Maar ook om mijn website en de socials te fixen. Ik moet nog samenzitten met iemand die mijn website zal maken en ik moet nog samenzitten met iemand die mijn spel zal ontwerpen. Het moet een cool en aantrekkelijk bordspel zijn. Jongeren willen uiteraard geen bordspel spelen dat op Monopoly lijkt (lacht). De cases zijn eerder voor de jongvolwassenen vanaf zestien jaar.’
Wat heb jij geleerd van de BAAS-sessies?
‘Wat ik zeker ga meenemen is de sterke begeleiding en ondersteuning die je hier krijgt. De mensen van BAAS zijn heel open minded en je kan met hen over alles praten. Ik raad het dus zeker aan voor jonge ondernemers.’
Twintig jonge ondernemers staan ook dit jaar klaar om hun eigen BAAS te worden en een traject te volgen met begeleiding op maat. Een professionele jury selecteerde uit tachtig deelnemers de twintig winnende ideeën en ondersteunt de jonge ondernemers nu verder samen met het BAAS Leuven-team. Bedoeling is dat zij aan het einde van het jaar voldoende ondersteuning kregen om hun concept voor te stellen aan het publiek tijdens de BAAS Pop-up in november.
Ook interesse gekregen om het BAAS-traject te volgen? Lees alle info hier!