Sport

Kickboksen: zelfvertrouwen en staalharde spieren

Niet voor watjes

19 februari 2016
Door: Evy Vercammen
Kickboksen, het is een allesbehalve doordeweekse sport. Je hebt er heel wat lef en stevige spieren voor nodig.

Een stukje geschiedenis

Kickboksen is een gevechtsport die zo’n 25 jaar geleden overgewaaid is vanuit het verre Thailand. Deze sport wordt er al eeuwen beoefend onder de Thaise naam ‘Muay Thai’, maar is ook al heel wat jaren populair in Japan en de Verenigde Staten. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, mag je zowel je handen als je voeten (en scheenbeen) gebruiken. Want kickboksen combineert de stoten van boksen met de trappen uit andere gevechtsporten, zoals karate en taekwondo. Wanneer twee kickbokser het tegen elkaar opnemen, gebeurt dat in een ring. Tijdens de wedstrijd proberen ze vervolgens zoveel mogelijk punten te scoren door verschillende trap- en stoottechnieken te gebruiken. Het ultieme doel (voor professionele spelers)? Iemand knock-out slaan.

Kickboksen in Leuven

In heel Vlaanderen zijn er slechts een 50-tal kickboksclubs. En laat er nu gelukkig net ook eentje in Leuven zijn: Dawsu. Je vindt de club terug in ’t Celestijnje en kan er terecht vanaf 6 jaar. Vanaf die leeftijd ben je volgens de clubmeester fysiek klaar om trainingen te volgen en ben je het spelen wat verleerd. Want hoe je het ook draait of keert, kickboksen is een serieuze sport. Tot 12 jaar zit je in de beginnersgroep, nadien schakel je over en beginnen de echte trainingen.

Trainingen

De trainingen zijn zowel fysiek als mentaal erg uitdagend. Zo moet je er enerzijds voor zorgen dat je lichaam in goede conditie is en moet je anderzijds heel wat stoten en grepen onder de knie krijgen. Dat kan weken en soms maanden duren. Nadien (meestal wanneer je 16 bent) wordt nagegaan of je klaar ben om aan wedstrijden deel te nemen. Wil je liever geen wedstrijden spelen? Geen enkel probleem! Je kan het ook gewoon doen om zelfzekerder te worden. Eens je met kickboksen begint groeien namelijk niet alleen je spieren, maar kweek je ook heel wat zelfvertrouwen en respect. Vooral dat laatste is erg belangrijk. Iedere training begin en eindig je daarom met een uiting van respect tegenover je leerkracht en je tegenstander of trainingspartner. Daarnaast staat er ook in de erecode heel wat over respect te lezen. Zo moet je voor iedereen respect hebben en mag je je vaardigheden nooit buiten de zaal gebruiken. Als je toch vecht buiten de ring, dan ben je vanaf dat moment geen lid meer. Door je kennis, kracht en vaardigheden op die manier te misbruiken kijk je volgens de regels van kickboksen neer op andere personen. Zoiets wordt gezien als een vorm van respectloosheid en wordt daarom streng bestraft.

Wie aan kickboksen denkt, denkt meestal meteen aan kracht en snelheid. En er zijn inderdaad krachtsessies en sessies op snelheid, maar daarnaast zijn er ook nog heel wat andere onderdelen. Zo train je bijvoorbeeld ook op lenigheid, inzicht en conditie. Die conditietraining zit zelfs in elke opwarming verwerkt en wordt getest tijdens zogenaamde sparren. Dat zijn miniwedstrijden waarbij alle aspecten van kickboksen samenkomen. Het ideale moment om inzicht te krijgen in de bewegingen en ermee aan de slag te gaan. Want bewegingen die je tijdens training aangeleerd krijgt, moet je ook tijdens een gevecht leren gebruiken natuurlijk. Bovendien verbrand je op 10 minuten zo’n 300 kcal. Een ware work-out dus!

Bang voor blessures en blauwe plekken hoef je niet te zijn. Tijdens iedere training wordt gewerkt met bescherming aan ellebogen en schenen. Echte blessures zijn er dus niet meer of minder dan de gemiddelde sport. Al hangt het natuurlijk ook wat af van hoeveel je stretcht.

Wedstrijden

Wedstrijden verlopen doorheen de verschillende klassen binnen het kickboksen steeds volgens hetzelfde patroon: starten doe je in de categorie full protection, waarbij je alle mogelijke bescherming krijgt. Nadien werk je jezelf op en bouw je af in bescherming. Je wint een gevecht door degene uit het andere kamp knock-out te slaan. Gebeurt dat niet, dan win je de ronde zoals in een klassieke boksspel: op basis van het aantal slagen, en dus het aantal punten.

Tegen wie je uitkomt, wordt bepaald door een aantal verschillende factoren. Zo doen o.a. je gewichtsklasse ertoe en de hoeveelheid wedstrijden die je in het verleden won. Deze criteria zorgen ervoor dat je nooit tegenover iemand komt te staan die een hele lijst overwinningen op z’n naam heeft en je dus probleemloos gelijk kan maken met de grond. Ook zal je op die manier nooit iemand voor je neus zien staan die 50 kilogram meer weegt dan jou.

De gewichtsklassen kan je onderverdelen in jeugdklasse, nieuwelingen (N), de C-, B- en A-klasse. Je kan van klasse veranderen door een bepaald aantal wedstrijden te winnen. Om van N naar C en van C naar B te gaan moet je 6 overwinngen behalen. Om van B naar A te gaan moet je er 8 halen.

Enkele vooroordelen op een rijtje

Kickboksen en meisjes, het is een combinatie die door veel mensen gezien wordt als onmogelijk. Maar niets is minder waar. Toegegeven, er zijn minder vrouwen dan mannen die zich aan een rondje kickboksen wagen. Maar steeds meer vrouwelijke kickboksers stappen in de ring en om er hun ‘mannetje’ te staan. Hun redenen zijn erg uiteenlopend: ze willen meer zelfvertrouwen, ze willen hun agressie kwijt, ze willen zichzelf kunnen verdedigen, ze houden van de competitie… Door die wilskracht trainen ze net als de mannen hard en snel, met een boost in het zelfvertrouwen en staalharde spieren tot gevolg.

Maar het kickboksen moet ook opboksen tegen een ander vooroordeel. Zo wordt deze gevechtsport door veel mensen aanzien als iets barbaars. Iets wat gedaan wordt door straatcriminelen en vechtjassen in louche dansclubs. Dat vooroordeel is natuurlijk snel onderuit te halen door één woord: respect. Wat door respect te hebben voor elkaar maak je van een barbaars gegeven een krachtmeting tussen vrienden.

Deze gevechtsport wordt door veel mensen aanzien als iets barbaars
- Kickbokser

Kickboksen: ideaal om je frustraties kwijt te geraken

Het kostenplaatje

Als iemand zich afvraagt of deze sport veel kost, dan is daar snel een antwoord op te geven: neen. Het enige wat je nodig hebt voor kickboksen is bescherming en een lidmaatschap. Daar stopt het. Hooguit heb je in het begin nog wat pleisters en zalf tegen spierpijn nodig. Vooraleer je volledig van start gaat, kan je trouwens een gratis proefles volgen zodat je kan ondervinden of de sport je ligt. Nadien de les kan je dan even rustig samen zitten met iemand van de club om te praten over de groep waartoe je behoort, wat je allemaal moet doen en hoe je je inschrijft.

Leuk om te weten: studenten uit Leuven krijgen extra korting op hun lidmaatschap

Interesse?

Waar wacht je nog op. Zak af naar Dawsu en laat de kickbokser in je los!

19 februari 2016
Door: Evy Vercammen