Elevator pitch

22 april 2016
Door: MIJNLEUVEN
Elevator pitch

Je hebt een super goed idee... maar weet niet hoe je dit moet vertalen naar een plan van aanpak. En al zeker niet hoe je dat idee verkocht krijgt aan anderen. Dan zoek je natuurlijk mensen met middelen, kennis of macht die jouw idee willen steunen. Maar hoe overtuig je hen van jouw spetterend concept? Kort gezegd: met een goed uitgevoerde elevator pitch. mijnLeuven zet alles even op een rijtje!

Stel, je zit met iemand in de lift. Jij gaat naar de 14de verdieping, hij maar tot de 10de. Je hebt pakweg één minuut om je idee voor te stellen en om in die tijd je gesprekspartner te overtuigen om jouw geweldige concept te steunen. Dat, dames en heren, is een elevator pitch. Een krachtige, interessante babbel waarmee je iedereen omverblaast. Natuurlijk komt zo’n verkoopspraatje niet vanzelf. Daarvoor volg je deze stappen:

EEN GOED IDEE IS HET BEGIN VAN ALLES
Hoe beter je je idee uitwerkt, hoe meer succes op slagen je elevator pitch heeft. Omschrijf je product of dienst heel concreet en zoek uit aan wie je dit kan verkopen. Maak hiervoor een algemene beschrijving van je ideale klant (wie is je doelgroep en waarom zou die groep interesse hebben in je idee?). Als je bv. een low budget optreden wil organiseren kunnen Leuvenaars die houden van muziek, maar een beperkt budget hebben jouw doelgroep zijn. Belangrijk: breng ook je concurrenten in kaart. Hoe pakken zij alles aan en wat kan je van hen leren? Waarom is jouw idee beter?

Om iemand te overtuigen, moet je in jezelf en je idee geloven.

VOORBEREIDING, VOORBEREIDING, VOORBEREIDING
Bereid je elevator pitch goed voor. Om iemand te overtuigen, moet je in jezelf en je idee geloven. Je verkoopt niet alleen een product of dienst, je toont ook dat je de investering waard bent. Schrijf je elevator pitch neer in de vorm van een vlotte presentatie. Herschrijf de tekst zo veel als nodig en test je praatje uit totdat alle details kloppen.

Zorg voor een sprankelende binnenkomer.
Als je eerste zin onmiddellijk aanspreekt, heb je de aandacht vast voor de rest van je presentatie. Blijf daarom niet plakken bij de feiten, maar speel in op emoties. Is jouw idee dé oplossing voor een heel gekend probleem? Schets dan bijvoorbeeld dat probleem vanuit het perspectief van je mogelijke klant.

Win vertrouwen:
stel jezelf heel kort, zelfverzekerd en op een originele manier voor. “Ik ben Nathalie en ik ben waarschijnlijk de enige Leuvenaar die op de bus naar school aan haar zakenplan werkt”, is bijvoorbeeld een leuke insteek om de aandacht te trekken.

Natuurlijk is de voorstelling van je idee een cruciaal onderdeel. Beschrijf je product of service eenvoudig, zodat iedereen het begrijpt en iedereen mee is in je verhaal. Probeer je pitch uit op je broers, zussen, ouders en grootouders. Als zij je begrijpen, is je boodschap waarschijnlijk duidelijk.

Zorg voor een heldere afsluiting van je pitch.
Wat wil je bereiken? Vertel welke doelen je voor ogen hebt. Bijvoorbeeld het vinden van financiering of hulp bij het uitwerken van je idee. Herschijf alles tot je tekst zo kort, bondig en catchy mogelijk is.

KLAAR VOOR ACTIE, OP ELK MOMENT VAN DE DAG
Je oefent je elevator pitch ontelbare keren. Totdat je je presentatie door en door kent zonder spiekbriefjes of ongemakkelijke pauzes. Vanaf dan ben je klaar voor het moment waar je naartoe gewerkt hebt, het moment waarop je met passie je idee uit de doeken kan doen. Dat kan tijdens een gepland gesprek zijn met mensen die ervaring hebben en je kunnen helpen met de uitwerking van je idee. Maar evengoed tijdens een toevallige ontmoeting met iemand, in een lift bijvoorbeeld.

VRAGEN? STEL ZE MAAR!
Het is gelukt, je elevator pitch is af. Je hebt het opgeblonken, getest én uitgevoerd. Nu komen de vragen. Zorg dat je ook hierop bent voorbereid. Brainstorm voor je effectieve pitching al eens over mogelijke vragen vanuit je publiek. Wees niet bang om vragen bij te stellen wanneer nodig. Krijg je steeds dezelfde vraag, dan is het interessant om het antwoord in je pitch te verwerken. Weet je het antwoord niet, probeer het antwoord op de vraag dan te vinden voor je volgende elevator pitch.

TIPS VAN PITCHERS MET ERVARING

Oefening baart kunst, dat geldt ook voor een pitch. Tess Tettelin (24) is mede-oprichtster van SUPERSERIEUS, waar studenten en pas afgestudeerden ervaring kunnen opdoen in creatieve projecten. Tess was enorm zenuwachtig voor haar eerste pitch, maar intussen heeft ze die angst overwonnen. Van het idee ‘dress to impress’ is ze volledig afgestapt. “Ik maakte ooit de fout om te pitchen in een jurkje met pumps, iets wat ik normaal nooit draag. Dat had effect op hoe zelfzeker ik op het podium stond. Draag dus gerust die ene jeans en trui, het gaat erom hoe sterk je idee is. En schrijf altijd je eigen tekst. Die kan je beter onthouden.”

Het allerbelangrijkste onderdeel van een pitch is je eigen passie en overtuiging. Dat vindt Mattias Van Nimmen (25). “Mijn eerste pitch was niet geweldig, maar de passie waarmee ik mijn verhaal bracht, overtuigde de luisteraars wel.” Mattias richtte HIGH POTENTIAL STUDENTS op, intussen een onderneming waar een heel team achter zit. Zij brengen de beste studenten in contact met bedrijven voor uitdagende studentenjobs in hun studiedomein. “Een pitch groeit en beweegt, maar de boodschap blijft hetzelfde. Bij een pitch aan bedrijven durf ik wel eens wijzen op wat ze missen ten opzichte van hun concurrenten. Die ontbrekende factor bieden wij dan aan.” Als Mattias nog een laatste tip mag meegeven, dan is het deze: bouw een mooi netwerk op van mensen met ervaring. Iets wat je doet met een goede elevator pitch!

22 april 2016
Door: MIJNLEUVEN