Adriaan Swerts (26) - een jonge muzikale duizendpoot

22 april 2016
Door: MIJNLEUVEN
Adriaan (26) bracht onder de naam Bonlow zijn eerste plaat uit: Planet Extropelius

Bewust, authentiek en down to earth. Het zijn enkele van de vele woorden die bij me opkomen wanneer ik denk aan de jonge Leuvenaar Adriaan Swerts (26). Een muzikale duizendpoot die niet alleen muziek componeert voor films en andere media (games, reclame) maar onlangs ook nog eens zijn eerste plaat Planet Extropelius uitbracht onder de naam Bonlow. Tijd voor een inspirerende babbel!

We ontmoeten elkaar in OPEK. Wanneer ik toekom, speur ik meteen de ruimte af naar iemand die alleen zit. Foto’s van Adriaan vond ik online niet terug, dus wie er zo meteen voor mij zal zitten, is mij nog een raadsel. Tot iemand met een tropische palmbomentrui mijn aandacht trekt. Wat volgde was een spontaan en goed gesprek, iets waar Adriaan altijd voor open staat, zo blijkt. Adriaan: “Vanmorgen kreeg ik te horen dat mijn nummer 'Jungle Heat' op de Griekse radio is gedraaid. Hoe zot is dat?”

Indrukwekkend! Is internationaal bereik belangrijk voor jou?

“Nee hoor. Ik vind het gewoon grappig dat mijn plaat in Griekenland op de radio komt en hier niet. Beroemdheid is zeker niet iets wat ik nastreef. Ik maak eigenlijk liever muziek zonder daarbij in de aandacht te moeten staan. Daarom ben ik ook hoofdzakelijk componist voor media en is mijn popmuziek met Bonlow eerder een zijproject. Wel een zijproject waar ik heel veel liefde en passie in heb gestoken.”

Ik heb mijn album op een kleinschalige, oprechte manier kunnen uitbrengen.
- Adriaan

Hoe voelt het om je eigen plaat uit te brengen?

Heel leuk! Zeker omdat ik het op een kleinschalige, oprechte manier heb kunnen doen. Daardoor heeft de muziek veel dynamiek, heb ik kunnen opnemen met aandacht voor analoge opnameapparatuur en kon ik mijn vinylplaten en cd’s 100 procent ecologisch fabriceren. Aanvankelijk wilde ik wel samenwerken met labels, maar ze wilden de muziek te veel aanpassen zodat die bij een groot publiek in de smaak zou vallen. En omdat Bonlow voor mij geen groots project was maar ik vooral op een persoonlijke manier wilde werken, besliste ik om dan toch alles zelf te doen. Daardoor duurde alles natuurlijk langer. Maar ik ben blij met het resultaat.

In september kwam de cd al uit. En in januari volgt er nog een beperkte oplage vinylplaten van mijn album ‘Planet Extropelius’.”

Heb je echt alles van begin tot einde alleen gedaan?

“Ik heb veel zelf gedaan, maar niet alles. Ik heb de muziek zowel geschreven als ingespeeld, geproducet en opgenomen. En ik heb alles maar liefst drie keer opnieuw gemixt. Ik heb mezelf wel beholpen door bij te leren over het opnameproces. Zo las ik een boek van Bruce Swedien, de mix-engineer van de eerste platen van Michael Jackson. Ik wilde graag weten wat er juist voor die goede sound op de platen zorgde. Blijkt dat hij bepaalde technieken gebruikte die ik dan uitgeprobeerd heb op mijn eigen muziek. Voor sommige tracks heb ik hulp gekregen van bevriende muzikanten. Zij zorgden voor de saxofoon, cello en viool op de plaat. En in één nummer speelt één van mijn vrienden basgitaar. Ik wilde vooral dat de elektronische popmuziek van Bonlow écht zou klinken, niet mechanisch met een computerachtige perfectie. Ieder geluid heb ik daarom afzonderlijk opgenomen. Om de warmte en menselijkheid in de opnames te bewaren heb ik de mastering* laten doen door Jerboa, iemand met aandacht voor detail waar ik mij muzikaal goed bij voel. Hij gaat nog echt analoog te werk en dat hoor je aan de warme klank van de muziek. Iets wat zorgt voor een grotere emotionele impact.”

*Mastering is het afwerken van een mix naar een constante totaalklank. Er worden dus klankcorrecties gedaan op de verschillende frequenties van een nummer.

Het is dus belangrijk dat de dingen die je doet goed aanvoelen.

“Absoluut. Ik vind dat ik het tegenover mezelf niet kan maken mijn idealen op te geven voor financieel succes. Dat ik doe wat voor mij juist voelt, vind ik essentieel. Niet alleen op vlak van muziek hoor. Ook op andere vlakken. Ik zie het als een manier om in het leven te staan.”

Ik daag mezelf dan ook graag uit door projecten aan te nemen die nieuw zijn voor mij.
- Adriaan

Vanwaar die passie voor muziek?

Muziek was bij ons thuis altijd aanwezig. Op mijn achtste ben ik zoals veel kinderen muzieklessen gaan volgen aan het conservatorium. Maar ik merkte dat dat niets voor mij was. Toch was er altijd al fascinatie voor geluid. Ik vond geluid enorm interessant. Nu nog steeds! Ik kan erover blijven bijleren. Rond mijn veertiende kocht mijn moeder mijn eerste synthesizer en ben ik zelf dingen beginnen maken en opnemen. Geweldig vond ik dat. Vooral omdat je met zo’n syntheziser elke keer nieuwe klanken kan produceren. Ik ga nu nog altijd op zoek naar nieuwe manieren om geluiden te maken. Ik daag mezelf dan ook graag uit door projecten aan te nemen die nieuw zijn voor mij.

Zoals?

“De indie videogame waar ik momenteel aan meewerk. Iets wat ik nog nooit gedaan heb, maar wat mijn interesse wel prikkelt. Gamemuziek is qua compositie heel anders dan filmmuziek. Veel minder lineair. Bij films hoort de muziek bij een bepaalde scène, terwijl de muziek voor een game moet kunnen interageren met wat de gamer doet, zonder een vast midden of einde.”

Wanneer besloot je om filmcomponist te worden?

“Ik heb altijd veel en graag naar films gekeken. Maar het is pas later – toen mensen me wezen op het cineastische karakter van mijn muziek – dat ik besefte dat ik film- muziek kon componeren. Wat ik zo leuk vind aan het medium film, is dat mijn soundtracks bijdragen tot een groter geheel. En dat de som van alle verschillende onderdelen die komen kijken bij film meer is (en dus grootser) dan de delen apart. Iedereen heeft zijn specialiteit en die specialiteiten komen samen in één film. Zo is het eigenlijk ook in het leven. We maken allemaal deel uit van een groter geheel. Mensen denken vaak: wat ik doe, maakt niet uit. Ik ben slechts één druppel in een grote oceaan. Maar als al die ‘druppels’ zo denken gebeurt er ook niets.”

Hoe doe je dat eigenlijk, filmmuziek maken? En hoe verschilt dat van andere muziek?

Ik vertrek altijd van het beeld. Wanneer ik naar een beeld kijk, voel ik dat er een bepaald type geluid of soort muziek bij dat beeld hoort. Dat geluid breng ik dan in real time aan, met computers en systemen. Voor de popmuziek van Bonlow verliep het schrijfproces anders. Daar vertrok ik van een los muzikaal idee dat in mij opkwam. Bij dat idee hoorde ik dan al wat er nog allemaal bij moest komen. Een heel boeiend proces: horen wat nodig is, dat uitwerken en het dan vertalen naar iets wat verstaanbaar is voor anderen. Lyrics komen er pas nadien bij. Tijdens het maken van een nummer hoor ik wel een zanglijn in mijn hoofd. Die neurie ik dan mee of ik zing er in een soort ‘nonsenstaal’ iets bij. Geleidelijk aan komen er dan flarden tekst en uiteindelijk ontstaat er een mooi geheel.”

Ik probeer de dingen die ik doe altijd zo goed mogelijk te doen, ongeacht het budget.
- Adriaan

Op basis van welke criteria bepaal je of je meewerkt aan een film?

Ook hier moeten het project en de regisseur juist aanvoelen. Ik probeer de dingen die ik doe altijd zo goed mogelijk te doen, ongeacht het budget. Ik hoop dat mensen dat kunnen horen en dat ze zien dat wat ik doe met heel veel passie gebeurt. Dat het vanuit mijn ziel vertrekt en dat ik het niet voor het geld doe. Mensen die hun eigen projecten ook zo benaderen, daar kan ik goed mee samenwerken. Omdat zij ook werken met een zekere sensitiviteit.”

Wat heeft de toekomst voor jou nog in petto, denk je?
Mijn focus zal vooral liggen op mijn werk als componist, maar het is zeker niet ondenkbaar dat ik binnen een paar jaar nog eens een plaat schrijf. Wel eerst even bekomen, want alleen zo’n album uitbrengen is een hele klus.”

Als je mag dromen, met welke internationale namen zou je dan samenwerken?

“Goh, als ik echt mag dromen (lacht)... Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel), J.P. Jeunet (Un Long Dimanche De Fiançailles), Michel Gondry (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) en Tom Tykwer (Perfume). Ik voel mij fel aangetrokken tot Europese films. Vooral dan Franse en Engelse cinema. Maar ook in België zijn er natuurlijk heel wat getalenteerde regisseurs waar ik een samenwerking wel mee zou zien zitten.”

Bonlow’s debuutalbum ‘Planet Extropelius’ is digitaal beschikbaar, ook op streaming services. De Limited edition CD en vinylplaat zijn verkrijgbaar bij Bilbo Records in Leuven.

Meer weten over de filmmuziek van Adriaan? www.adriaanswerts.be
Interesse in zijn popmuziek onder zijn pseudoniem Bonlow? www.facebook.com/bonlowmusic

Lees hier de mijn Leuven-tips van Adriaan.

22 april 2016
Door: MIJNLEUVEN