Lifestyle
Jonge doeners

Jens Crabbé: de man achter koffiezaak MOK

7 juni 2016
Door: MIJNLEUVEN | Foto's: MIJNLEUVEN
Jens Crabbé (25) probeert het koffielandschap in België te veranderen.

Wie van koffie houdt en zin heeft in iets vernieuwends, is bij MOK aan het juiste adres. Naast een koffiebar met unieke producten bestaat MOK ook uit een koffiebranderij. De man achter dit originele initiatief is Jens Crabbé (25)!

Op een ochtend ontmoeten we Jens in zijn zelf opgerichte koffiebar. Door de gastvrije ontvangst voelen we ons er meteen thuis. Tussen de warme koffiegeur beginnen we ons gesprek.

Jens, heb je er altijd al van gedroomd om zelf een zaak op te starten?
“De zin om te ondernemen, is er gekomen van zodra ik volwassener werd. Op mijn 21ste ben ik met de zaak gestart. Of ik toen al echt volwassen was, is maar de vraag (lacht)! Ik werkte toen wel al in de horeca en begon te merken dat deze sector echt iets voor mij was. Zo is het hebben van een eigen zaak stilaan meer en meer mijn droom geworden, en besloot ik om in die richting verder te gaan.”

Bij het opstarten van zo’n onderneming komt toch heel wat kijken. Was dit evident?

“Evident was het zeker niet. In het begin moest er bijvoorbeeld op administratief vlak van alles gebeuren en daar kroop veel tijd in. Het eerste jaar was echt zwaar! Maar ik denk dat als je iets doet waarin je zelf gelooft dat het dan een stuk gemakkelijker wordt.”

Kreeg je hulp of deed je alles zelf?
“Het geïnvesteerde geld is geld waarvoor ik zelf heb gewerkt. Ik kreeg geen financiële steun van (groot)ouders. Ik ben gestart met een vennoot die ik na anderhalf jaar heb uitgekocht. Sindsdien ben ik alleen, met personeel.”

Hoelang duurde het vooraleer de zaak af was?

“De zaak is nog lang niet af! Naar mijn mening ben ik nog ver van waar ik wens te zijn. Wat mijn einddoel is, kan ik niet specifiek zeggen. Mijn ambitie verschuift telkens een beetje. Ik probeer elke dag in ieder geval progressie te maken. Zo kom ik stap voor stap dichter bij wat ik wil.”

Als je iets doet waarin je zelf gelooft, dan wordt het een stuk gemakkelijker
- Jens

Ben je tevreden met het pand?
“Absoluut. Het is een kwestie van iets te vinden dat prijs-kwaliteit is, maar dat toch charme heeft. Misschien is dit pand een beetje te klein voor wat ik wil doen, maar ik ben er zeker tevreden mee. Ook met de locatie ben ik blij. MOK ligt niet in het drukste gedeelte van de Diestsestraat en dat zorgt voor de nodige charme.”

Vanwaar het idee om een bar, branderij en winkel in één uit te baten?
“Als starter was het interessant om zoveel mogelijk te doen op een zo klein mogelijke ruimte. Aanvankelijk was alles in dit pand: vooraan de koffiebranderij, in het midden de winkel en achteraan de bar. Na anderhalf jaar hadden we eigenlijk zoveel werk met het koffie branden en het leveren aan andere zaken dat de branderij is verhuisd naar een groter pand aan de Vaart.”

Jullie koffie wordt geserveerd in andere zaken. Heb je daarvoor zelf contact opgenomen met die zaken of zijn zij naar jou gekomen?
“De eerste 7 klanten heb ik zelf benaderd: ik moest ergens beginnen om snel iets te verdienen. Ik ben daarvoor wel niet van deur tot deur gegaan: ik koos bewust voor zaken waarin ik zelf geloof. Met die zaken heb ik contact opgenomen door gewoon te zeggen: “Hey, ik ben Jens en ik verkoop koffie. Heb je zin om te luisteren naar mijn verhaal? Ik probeer iets te veranderen de koffiewereld en dan vooral het in koffielandschap van België.”

"Door een paar goede zaken aan te trekken, toonden ook andere zaken interesse. Nu hebben we ongeveer 50 zaken die allemaal uit zichzelf naar mij zijn gekomen. Zo creëer je geweldige samenwerkingen: die mensen zijn al geïnteresseerd en zien sowieso al de meerwaarde van onze koffie. Ik hoef ze alleen nog te overtuigen van de kwaliteit en service.”

Vanwaar komt eigenlijk de liefde voor koffie?
“Ik vond koffie altijd al een interessant product. Omdat ik geen idee had van wat koffie precies kon zijn, volgde ik een koffieopleiding. Zo ontdekte ik hoe bijzonder koffie kan zijn. Voor mij ligt dat op hetzelfde niveau als wijn. Er zijn zoveel verschillende smaken, zoveel verschillende origines en elk met hun eigen typerend smaakprofiel. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik koffie uit Ethiopië dronk. Ik kon gewoon niet geloven dat dat zo anders smaakte dan de koffie die ik gewoon was. Dat gevoel heeft mij overhaald. Ik wil ook zoiets kunnen maken.”

Er zijn zoveel verschillende smaken, zoveel verschillende origines en elk met hun eigen typerend smaakprofiel
- Jens

Jullie bieden veel verschillende soorten koffie aan. Vanwaar komt al die koffie?
“We werken altijd met de koffiebonen van één bepaalde plantage binnen één bepaalde regio, maar we wisselen vaak wat plantages en regio’s betreft. Daardoor wordt de koffie uit bv. Burundi niet voortdurend geoogst. De koffie komt dus van over de hele wereld, maar niet het hele jaar door van dezelfde regio.. Dit komt omdat we seizoensgebonden werken en bijgevolg niet het hele jaar hetzelfde aanbieden. Ongeveer om de 2 weken komen er nieuwe koffies binnen. Er is dus steeds iets nieuws te ontdekken. Het is dan mijn taak om ervoor te zorgen dat ik de juiste dingen aankoop en dat ik die zo goed mogelijk brand.”

Waarom de naam ‘MOK’?
“Een mok is een kop om filterkoffie uit te drinken. Omdat we het filterkoffieverhaal willen promoten, leek dit een gepaste naam. Eerlijk gezegd is de naam pas twee dagen voor de opening beslist. In eerste instantie wilde ik gewoon starten en maakte de naam me niet veel uit. Ondertussen denken zowel mijn klanten als ik er niet meer over na dat MOK een kopje is. Op een bepaald moment wordt je naam meer dan gewoon het voorwerp, en dat is fijn.”

Wat maakt MOK zo uniek in vergelijking met andere koffiebars?
“Om te beginnen denk ik dat de ongedwongen sfeer het hier wel huiselijk maakt. Wat de koffie zelf betreft, zijn we vrij eigenzinnig. Je merkt aan onze zuivere kaart dat we weinig toegevingen doen. Wij geloven in alles wat op onze kaart staat. Liever een paar producten minder die we zelf maken, dan meer producten die we aankopen waarin te veel suiker zit enzovoort. Aan siropen (om in koffie te doen) bijvoorbeeld doen we ook niet mee. Ik geloof daar zelf niet in, op onze zelfgemaakte karamelsiroop na. Los daarvan denk ik dat onze koffie heel goed gekozen is. Ik probeer steeds dingen te kiezen die prijs-kwaliteit interessant zijn. Door die dan ook correct te branden, halen we de potentiële smaak uit de bonen. Het is vooral die expertise die ons het meest onderscheidt van andere koffiebars.”


BENIEUWD NAAR MOK?

MOK
Diestsestraat 16
3000 Leuven

www.mokleuven.be
www.facebook.com/MokLeuven

7 juni 2016
Door: MIJNLEUVEN | Foto's: MIJNLEUVEN