Samenleving

Het www als online cv

31 maart 2015
Door: MIJNLEUVEN | Foto's: MIJNLEUVEN
Vind je droomjob dankzij Facebook, Twitter en andere sociale tools.

Facebook, Instagram, Twitter… We hebben allemaal wel ergens een account binnen de vele sociale media. Maar wist je dat je er veel meer mee kan doen dan foto’s van je zelfgemaakte avondmaal of je late avondjes posten? Je kan al deze media ook gebruiken om een online identiteit te creëren. En dat kan je helpen om later een job te vinden. Maar hoe doe je dat nu precies? mijnLeuven zocht het voor jou uit en vroeg aan Anna McDermott (17) hoe zij zichzelf op de kaart zette dankzij sociale media.

Wanneer je solliciteert voor een job, is eerst en vooral je cv belangrijk. Heel wat websites helpen je bij het maken van een goed en aantrekkelijk cv. Het enige wat je daarvoor moet doen, is je gegevens correct ingeven. De opbouw en vormgeving verzorgt de website voor jou. En nadien kan je alles downloaden en afdrukken. Toch kijkt je toekomstige werkgever naar meer dan alleen je cv. Eens je motivatiebrief en cv onder de loep genomen zijn, duurt het niet lang voor hij of zij je naam googelt. Haal je eigen naam eens door de zoekmachine en kijk wat het resultaat is. Niets te vinden? Daar gaan we iets aan doen.

CREËER JE EIGEN FACEBOOKPAGINA

Een Facebookpagina is een van de makkelijkste manieren om jezelf en je talenten op een professionele manier te presenteren. Zo’n pagina kan je maken op www.facebook.com/pages/create.php. Belangrijk is dat je goed nadenkt over de naam van je pagina, want eenmaal je de kaap van 200 likes overschrijdt, kan je deze niet meer wijzigen.

De 17-jarige Anna creëerde haar Facebookpagina ‘Anna’s Photography’ drie jaar geleden. Intussen heeft ze meer dan tweeduizend likes en krijgt ze meer aanbiedingen dan ze kan aannemen. “Toen ik mijn pagina aanmaakte, wist ik nog niet goed wat ik ermee wilde doen. Ik maakte graag foto’s, maar wist niet meteen wat ik moest posten. Tot mijn vroegere school – zoals ieder jaar - het carnavalbal organiseerde. Ik maakte foto’s en besloot ze te posten op mijn pagina.” Niet veel later kreeg Anna een berichtje van een jeugdhuis. “Ze hadden mijn foto’s gezien en zochten een fotograaf voor een fuif. Zo is het langzaamaan begonnen.” Volgens Anna is het vooral belangrijk dat je regelmatig post. “Maar te vaak is ook niet goed, want dan raken volgers geïrriteerd”, lacht ze. Verder legt Anna uit dat je bewust moet kiezen wanneer je iets post. “Op zondagavond is iedereen thuis, het perfecte moment dus om iets te posten. Je kan ook best zoveel mogelijk mensen taggen zodat je een groter bereik krijgt.”

ZET TWITTER NAAR JE HAND
Naast Facebook is Twitter waarschijnlijk het meest gekende medium. Maar hoe gebruik je Twitter in je zoektocht naar een job? Dat kan op verschillende manieren. Zo kan je mensen en bedrijven volgen die belangrijk zijn binnen de sector waarin je later graag wil werken. Door hun tweets te delen trek je de aandacht naar jou toe en zorg je dat je opgemerkt wordt. Toch is het ook belangrijk om te tonen dat je weet waarover je praat. Dat doe je door zelf te tweeten over de dingen waarmee je bezig bent of waarin je geïnteresseerd bent. Een beetje zoals Facebook dus, maar dan in 140 tekens.

CREËER JE EIGEN WEBSITE
Een eigen website kan verschillende vormen aannemen. Je kan bijvoorbeeld een eigen blog schrijven of een online portfolio aanmaken.

Bij een blog heb je eerst en vooral een naam nodig. Vermijd vage benamingen zoals ‘Emma’s gedachten’ of ‘mijn blog’. Kies iets waardoor bezoekers meteen weten wat hen te wachten staat. Om ervoor te zorgen dat mensen je blog ook echt gaan bezoeken moet je rekening houden met drie dingen. Eerst en vooral is het belangrijk dat je regelmatig een bericht post zodat bezoekers zien dat je pagina up-to-date is. Je houdt best ook in je achterhoofd dat je schrijft voor een website en niet voor een tijdschrift. Verwoord dingen zo kort mogelijk en werk met voldoende alinea’s. Tenslotte is het belangrijk dat je een thema kiest en dat je je daaraan houdt. Ben je veel bezig met dieren en wil je hier later graag iets mee doen, dan kan je hierover misschien een blog starten. Zo weten toekomstige werkgevers meteen waar je mee bezig bent en komen mensen die op zoek zijn naar informatie over dieren misschien wel op jouw blog terecht.

Een andere mogelijkheid om je talenten in de verf te zetten is een online portfolio. Hiervoor kan je gewoon je eigen naam gebruiken. Of je artiestennaam, als je die hebt. Een online portfolio is de ideale manier om je werk te tonen en zorgt ervoor dat mensen meteen een beeld krijgen van wat jij doet. Of je nu muziek speelt, songteksten schrijft of graag nieuwe gerechtjes uitvindt, met een online portfolio kan je alle kanten uit. Probeer wat dingen uit en je zal zien dat je de smaak snel te pakken krijgt!

Heb je technisch en grafisch talent? Dan kan je ook je eigen website volledig zelf ontwikkelen natuurlijk. Anna is momenteel bezig met de opstart van haar eigen website. Het grote voordeel hierbij is dat je alles volledig zelf kan kiezen. Uiteraard is het wel een stukje moeilijker dan de bestaande formules. “Ik heb geluk dat een vriend van mij me helpt en voor mij een eerste versie aan het maken is, zo kan ik volledig bepalen hoe ik alles wil”, legt Anna uit. Wanneer Anna haar eigen website heeft, wil ze deze gebruiken om haar beste werk te tonen. Op Facebook en Flickr plaatst ze al haar foto’s. Haar website moet eerder een portfolio worden.

BOUW EEN NETWERK UIT MET LINKEDIN
LinkedIn is een meer professionele tool om jezelf op de digitale kaart te zetten. Hier creëer je een professioneel profiel waar je al je talenten en kwaliteiten in de verf zet. De bedoeling is geregistreerden te laten profiteren van elkaars (zakelijke) netwerk door linken of connecties te leggen tussen gebruikers. Zo kun je bijvoorbeeld als beginnende singer-songwriter ‘connecten’ met andere singer-songwriters, die misschien organisatoren van evenementen of producers in hun netwerk hebben.

INSTAGRAM
Instagram kennen we vooral als een gigantisch moodboard. We posten er foto’s van onze lunch of het geweldige uitzicht van onze hotelkamer op vakantie. Instagram kan echter veel meer zijn dan dat. Begin met je bio te professionaliseren. “Het is heel belangrijk dat je bij het aanmaken van je account alles goed invult. Mensen liken je pagina of volgen je omdat ze leuk vinden wat je doet. Een lege pagina is niet oké”, legt Anna uit.

LINK ALLES AAN ELKAAR
Eens je op al de verschillende sociale platformen vertegenwoordigd bent, doe je er goed aan om je profielen aan elkaar te linken. Plaats op je Facebookpagina een link naar je eigen website of blog en omgekeerd. Uiteraard zijn er ook andere manieren waarop mensen je kunnen herkennen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een logo dat je op al je profielen laat terugkomen. Anna liet haar logo ontwerpen door een vriend. “Dankzij mijn logo herkennen mensen mij meteen”, legt ze uit.

Benieuwd naar Anna’s werk? www.facebook.com/AnnaMcDermottPhotography


GESPREK MET EEN EXPERT
E-coach Eva Frederix geeft tips.

  1. Zorg voor positieve zoekhits, meer dan de helft van de werkgevers googelt je naam wanneer je solliciteert. Als ze niets vinden, maak je ook een slechte indruk.
  2. Stel je privacyinstellingen zorgvuldig in en pas op met tags. Facebook is het eerste sociale mediaplatform waarnaar werkgevers kijken.
  3. Gebruik je Facebookvrienden in je zoektocht naar werk. Post een zoekertje en vermeld er meteen bij wat voor werk je zoekt. Je maakt een positieve indruk op potentiële werkgevers en vind misschien meteen een job dankzij je Facebooknetwerk.
  4. Let op schrijffouten.
  5. Schelden of je beklag doen via sociale media kan misschien opluchten op het moment zelf, maar het maakt absoluut geen positieve indruk op potentiële werkgevers.
  6. Ben je creatief aangelegd? Gebruik dan ook creatieve sociale media zoals Pinterest of Wordpress.
  7. Negatieve zoekhits wanneer je jouw naam in Google ingeeft? Geen paniek. Je kan aan Google vragen om dingen uit de zoekmachine te halen. Staat jouw meest gênante moment op Facebook? Vraag dan vriendelijk aan de persoon die het gepost heeft om het te verwijderen.
  8. Als pas afgestudeerde heb je geen ervaring. Gebruik sociale media om te laten zien dat je mee bent met de nieuwigheden binnen jouw sector.
  9. Spreek zelf mensen aan en gebruik je profielen om te netwerken en contacten te leggen zodat je snel aan een job raakt.
31 maart 2015
Door: MIJNLEUVEN | Foto's: MIJNLEUVEN