Mening

De klimaatsverandering: tijd om in actie te komen?

3 mei 2016
Door: MIJNLEUVEN
De klimaatsverandering: tijd om in actie te komen?

Dat het klimaat aan het veranderen is, weet intussen (bijna) iedereen. De verschil­lende media berichten er dan ook steeds vaker over. Maar doen ze dit genoeg en – vooral - op de juiste manier? mijnLeuven ging te rade bij de Klimaatambassadeurs!

Met dank aan: Moyra, Ilah, Esther, Sarah, Nele en Bavo van de Klimaatambassadeurs
Tekst en begeleiding: mijnLeuven

Als de Klimaatambassadeurs denken aan bericht­geving over de klimaatproblematiek, valt het hen vooral op dat ze zich niet betrokken voelen. “De media stelt de problemen rond het klimaat voor als een ver-van-mijn-bed probleem, maar dat klopt na­tuurlijk niet”, zegt Moyra. Esther valt haar bij: “De kranten benaderen alles te groot en te globaal, waardoor mensen het allemaal wel erg vinden maar ze zich er niet verantwoordelijk voor voelen.” Sarah gaat akkoord: “Je krijgt het gevoel dat je zelf niets kan doen aan de klimaatproblematiek en dat alles afhangt van enkele machthebbers die beslissingen moeten nemen.”

Ook Ilah vindt dat er in de media te weinig aandacht wordt geschonken aan de rol van het individu. “We schuiven te veel de verantwoordelijkheid voor de klimaatsverandering door naar de overheid. Maar dat klopt niet, want iedereen heeft er zijn aandeel in”, zegt ze. Esther merkt op dat er in de kranten en op tv vaak vooral gefocust wordt op de gevolgen van de klimaatsverandering, maar veel te weinig op wat je kan doen om de verandering tegen te gaan. “Iedereen kan gemakkelijk één dag per week wat minder vlees eten. Zulke kleine dingen helpen echt”, zegt Moyra. “Maar mensen hebben zo snel een excuus klaar om hun gedrag niet aan te passen en dat is toch echt té gemakkelijk”, vindt Ilah. “Ja, zoals dat mensen zeggen dat het geen kwaad kan om met het vliegtuig op reis te gaan ‘omdat het vliegtuig toch vliegt’”, zucht Sarah.

Volgens Moyra is er soms wel aandacht voor wat we zelf kunnen doen, maar dat is dan steevast op een beschuldigende manier waardoor het ook geen effect heeft. Daarom stelt Sarah voor om vaker leuke initiatieven en projecten in de kijker te zetten en zo mensen op een positieve manier te informeren en inspireren. “Het is wel belang­rijk dat alle kranten en tv-zenders mee doen en dat er verschillende invalshoeken gezocht worden zodat iedereen aangesproken wordt. En niet alleen de mensen die er al mee bezig zijn.”

Maar naast de media speelt ook de overheid een grote rol. Nele: “Omdat veel mensen totaal niet bezig zijn met de klimaatsverandering mogen we toch ook de overheid niet vergeten in het hele verhaal. Zij kan stimulansen geven om de mentaliteit te wijzigen, door bv. winkels te verplichten om een verpakkingsvrije afdeling te maken.”

Sarah ziet vooral een belangrijke taak voor het onderwijs. “Al vanaf de lagere school kunnen we kinderen tonen dat het helemaal niet zo moeilijk is om je steentje bij te dragen. Door bv. brooddozen te versieren, meer buiten te spelen of steeds kraantjeswater te drinken leren de kinderen spelen­derwijs om duurzaam te leven.” Ilah gaat helemaal akkoord: “Door er op school op een leuke manier mee bezig te zijn, gaan we een ecologische levens­stijl normaal vinden in plaats van een opgave. Bovendien zijn de scholen een goede plek om deze gewoontes bij te brengen, want je bereikt er iedereen!”

Als jongeren vinden de Klimaatambassadeurs dat het hun taak is om anderen te prikkelen en inspire­ren door zelf het goede voorbeeld te geven. En dat zonder te wijzen op de fouten van anderen. “We moeten onze levensstijl zo uitstralen dat anderen erdoor geprikkeld worden”, zegt Sarah. “We mogen vooral zelf geen excuses verzinnen en moeten blij zijn met de kleine dingen die anderen doen. Iedere inspanning die iemand doet om klimaatbewus­ter te leven, moeten we aanmoedigen”, besluit Esther.

Volg de Klimaatambassadeurs en hun uitdagingen op www.facebook.com/klimaatambassadeurs!

3 mei 2016
Door: MIJNLEUVEN