Jonge doeners

Crowdfunding

2 juni 2015
Door: MIJNLEUVEN | Foto's: MIJNLEUVEN
Online investeerders maken dromen waar.

Of toch niet? Alles hangt af van hoe leuk anderen jouw idee vinden en hoeveel ze willen bijdragen om je plannen te helpen realiseren. Crowdfunding is hip, modern en innovatief, maar ook nog relatief ongekend in België. Het principe is nochtans heel simpel: jij lanceert je idee op een crowdfundingplatform en anderen, de ‘crowd’, doneren een bedrag naar keuze waarmee jij je project op poten kan zetten. Onderschat het niet, het is heel arbeidsintensief, maar het kan wel de financiële steun zijn waarmee jij je eerste cd uitbrengt, een heuse groepspicknick organiseert in het stadpark of het milieu een handje helpt met een ecologisch initiatief.
Tekst: Jessica Jacobs / Foto's: Mathias Roelants

Online, dat is waar het allemaal gebeurt, op één van de verschillende crowdfundingplatformen. Een initiatiefnemer - dat kan iedereen zijn, ook jij - vraagt geld voor een leuk project. Zo vind je inzamelacties van sportverenigingen, schrijvers die een boek willen publiceren en muziekfanaten die ervan dromen een festival te organiseren.

CONTENT
Stilaan vinden meer en meer mensen met een leuk idee, maar gebrek aan financiële middelen, de weg naar crowdfunding. In Leuven ging onlangs Content open, een winkel die milieubewust winkelen stimuleert door producten zonder verpakking aan te bieden. Via het crowdfundingplatform crofun.be zamelde Content bijna 5.000 euro in. Het feit dat het milieu er beter van wordt, zal wereldverbeteraars alvast plezieren. Daarnaast kregen investeerders een leuke bedanking zoals een gratis glazen bokaal of soep voor de lunch. “Door producten via crowdfunding voor te verkopen, gaven we sympathisanten een goede reden om later ook naar onze winkel te komen. Dat crowdfunding bij ons een succes was, hebben we volgens mij te danken aan de betrokkenheid van ons publiek. Al voor de lancering van de crowdfundingactie creëerden we via sociale media grote verwachtingen”, vertelt Sara Vander Auwera, één van de oprichters van Content.

Door producten via crowdfunding voor te verkopen, gaven we sympathisanten een goede reden om later ook naar onze winkel te komen
- Sara

HOE PAK JE HET AAN?
Alles start met een leuk idee. Nadien is het vooral belangrijk dat je de promotie van je project goed plant en dat je doorzettingsvermogen toont om je doel te bereiken. De belangrijkste vraag daarbij: hoe kan je anderen overtuigen dat jouw initiatief de steun van anderen verdient?
Volgende stappen zetten je alvast op weg naar een geslaagde crowdfunding:

1. Bedenk een initiatief waar ook anderen iets aan hebben.
Je zal bijvoorbeeld weinig mensen kunnen overtuigen om je privéreis naar Frankrijk te bekostigen, maar een inzamelactie voor het goede doel, een sociale happening in Leuven, waar je sponsors naartoe kunnen gaan, of het maken van kunst waar ze van kunnen meegenieten, heeft wel kans op slagen.

Tip van Sara: “Bewust omgaan met het milieu en onze afvalberg verkleinen heeft voordelen voor iedereen. Maar bedenk ook goede tastbare beloningen in ruil voor de financiële hulp die je krijgt.”


2. Ga op zoek naar een crowdfundingplatform dat bij je project past.

Er bestaan verschillende crowdfundingwebsites, maar de meest laagdrempelige is waarschijnlijk crofun.be. Hier heb je verschillende opties. Je kan ervoor kiezen om donaties te ontvangen, geld te lenen dat je later terugbetaalt of investeerders deel te laten nemen in de winst die je project opbrengt. Appsfunder.com is dan weer specifiek gericht op geldinzameling voor de ontwikkeling van apps, en er bestaan ook enkele crowdfundingplatformen met strenge voorwaarden, deze zijn vaak gericht op kmo’s en ondernemers.

Tip van Sara: “Ik koos voor het Belgische platform Crofun omdat deze de mogelijkheid biedt om met bancontact te betalen. Er zijn internationale sites die succesvoller zijn, maar zij gebruiken enkel PayPal en Visa, wat voor ons publiek een probleem zou vormen. Het nadeel aan Crofun is dat het een heel recent platform is en je je investeerders vooral zelf moet aantrekken.”


3. Verkoop je product of project.
Waarom zouden anderen jouw initiatief leuk moeten vinden? Dat is de centrale vraag die je jezelf stelt. Je moet anderen namelijk overtuigen dat hun geld door jou goed besteed zal worden. Leg duidelijk uit wat je met het geld gaat doen. Beschrijf de voordelen van je project, waarom je er zelf heel sterk in gelooft en toon dat je investeerders er ook bij winnen om in jouw project te investeren.

Donaties kunnen starten vanaf €1, maar je kan ook prijsschalen voorzien, bijvoorbeeld €5-€25-€50-€75-… Voor elke prijscategorie kan je, als je dat wil en als je mensen een extra reden wil geven om te investeren, een specifieke bedanking voorzien. Een bedrijf dat €75 investeert, kan misschien een reclamebanner op je minifestival plaatsen, iemand die €25 investeert, krijgt bijvoorbeeld gratis toegang en een drankje.

Tip van Sara: “Doe inspiratie op bij andere crowdfunders en kijk wat werkt en wat niet. Zo kan je die ideeën en opmerkingen meenemen in je eigen ontwerp.”


4. Maak je project bekend.
Probeer je doelpubliek te bereiken door hen op de hoogte te brengen van je idee. Verspreid het nieuws over je crowdfundingactie op sociale media, via flyers, een eigen website en maak anderen warm voor de opstart van je project. Denk daarbij ook na waar je personen vindt die zich aangesproken voelen door jouw initiatief en hier online voor willen betalen.

Tip van Sara: “Gezien ons milieubewust concept konden we geen flyers maken, dus voerden wij enkel campagne via sociale media. We lieten ons doelpubliek samen met ons meeleven naar de start van de crowdfunding en de opening van Content, en dat sloeg aan!”


5. Geld innen en aan de slag gaan.
Als je voorgaande stappen goed doorlopen hebt, dan heb je nu een mooi budget bij elkaar gespaard via crowdfunding. Op het moment dat je doelbedrag bereikt is, of je deadline gepasseerd is, krijg je het bedrag uitbetaald en kan je van start gaan met je project.

Tip van Sara: “Houd er rekening mee dat je een bepaald percentage van je opgehaald bedrag moet betalen aan het crowdfundingplatform. En dat er ook kosten afgaan voor de online betalingen.”

Doe inspiratie op bij andere crowdfunders en kijk wat werkt en wat niet
- Sara

REGELGEVING IN BELGIË
In sommige landen, zoals de VS, floreren crowdfundingplatformen. Hier in België is er echter nog geen echte regelgeving voor crowdfunding, waardoor verschillende wetgevingen van toepassing kunnen zijn naargelang je project en het soort crowdfunding (donaties, lening of met aandelen). De belangrijkste voorwaarde: om een project op een crowdfundingplatform te zetten, moet je achttien jaar of ouder zijn. Hou je het bescheiden, dan zijn donaties de gemakkelijkste vorm van crowdfunding. Hier schrijft de wet sinds kort een beperking voor van een donatie van maximum 1.000 euro per investeerder, als crowdfunder moet je opletten wanneer je meer dan 100.000 euro verzamelt. Onderzoek al je mogelijkheden en woon een informatiemoment over crowdfunding bij van bijvoorbeeld VOKA of Innovaciecentrum Vlaams-Brabant.

GOUDEN TIP!
Plan alles goed op voorhand, hoe je project er zal uitzien en hoeveel geld je ervoor nodig hebt. Hoe je anderen hier warm voor gaat maken en hoe je het project uitwerkt eens je het geld hebt. Start pas dan je crowdfunding op een betrouwbaar crowdfundingplatform.


Een volledig overzicht van alle crowdfundingplatfromen en extra info vind je op www.agentschapondernemen.be.

2 juni 2015
Door: MIJNLEUVEN | Foto's: MIJNLEUVEN