Jonge doeners
DIY

Blue Avenue: jongeren openen hun eigen kledingzaak

9 maart 2017
Door: MIJNLEUVEN
Boyfriend jeans ftw!
Altijd al gedroomd van een eigen kledingzaak? Voor het zevende jaar Retail Management en Visual Merchandising van het Miniemeninstituut werd de droom werkelijkheid: met Blue Avenue stampten zijn hun eigen zaak uit de grond!

Tekst: Maartje Vanagt / Foto's: Maartje Vanagt

Wat is Blue Avenue eigenlijk?

Jedelinio: “Blue Avenue is een outletwinkel waarbij we inzetten op een scherpe prijs. Kleding die best duur is, kunnen wij met 60% korting verkopen. We zijn een leeronderneming dus we hebben het concept van een kledingwinkel samen met onze school uitgedacht en er onze eigen draai aan gegeven. We verkopen buiten jeansbroeken ook t-shirts, sweaters, hemden, sieraden, … We hebben ondertussen zelfs laarzen liggen! We hadden nooit gedacht dat we ooit schoenen zouden verkopen (lacht)!”

Waar komt de naam ‘Blue Avenue’ vandaan? Heeft die een bijzondere betekenis?

Lien: “Blue verwijst naar het blauw van de jeansbroeken (lacht). We zijn speciaal naar de zee gegaan om te brainstormen over het concept en de naam van onze winkel. Er kwamen toen twee namen naar boven, maar de meningen waren verdeeld. We moesten dus op zoek naar een naam waar iedereen blij mee was. En toen zijn we op Blue Avenue gekomen en dat was voor iedereen oké!”

“Ook onze accessoires vliegen de deur uit. Inmiddels zijn bijna alle onze planten uitverkocht en dat terwijl we een kledingwinkel zijn (lacht)!”
- Jedelinio, Blue Avenue

Wie doet wat en hoe werden die taken verdeeld?

Jedelinio: “In het begin van het jaar kon je je voorkeur uitspreken, al was het vrij snel duidelijk of iemand een specifieke taak graag wilde of niet. Na enkele vergaderingen zijn we er allemaal met een goed gevoel uitgekomen."

Lien: “Ik ben de activiteiten- en evenementenplanner. Ik zorg voor leuke, nieuwe ideeën en let erop dat alles overal op tijd geraakt. Voor onze ‘catwalk’ in het begin van het schooljaar moest ik bijvoorbeeld zorgen voor een podium, een rode loper, de drank, …”

Jedelinio: “Ik doe de boekhouding en ben CEO! Ik wilde heel graag CEO zijn omdat Blue Avenue écht veel voor me betekent. Niet in het minst omdat ik later zelf een zaak zou willen starten. Ik ben echt superblij dat ik voor deze opleiding heb gekozen en daardoor deze prachtige kans heb gekregen!”

Was iedereen het er in de klas mee eens dat jij CEO zou worden?

Jedelinio: “Aan het begin van het schooljaar heb ik me direct kandidaat gesteld, maar ik ben sinds dit jaar nieuw in de klas en de klas was niet meteen helemaal overtuigd... (lacht) Maar gelukkig vonden ze het al snel geen probleem meer en… voîla!"

Wat wordt het meeste verkocht? Dragen jullie ook zelf jeans uit de winkel?

Lien: “Spijtig genoeg zijn onze basismaten altijd zo snel uitverkocht, dat ik zelf geen jeans opzij kan leggen... Meestal blijven enkel de kleinere of grotere maten over.”

Jedelinio: “Ook onze accessoires vliegen de deur uit. We hebben zelfs enkele spullen die niet voor de volle honderd percent in ons concept passen, cactussen bijvoorbeeld, en ook die verkopen heel goed. Inmiddels zijn bijna alle onze planten uitverkocht en dat terwijl we een kledingwinkel zijn (lacht)!”

Zag iedereen het openen van een eigen winkel meteen zitten? Hoelang blijft jullie winkel nog open?

Jedelinio: “Jazeker, iedereen was meteen mee!”

Lien: “Het project staat dan ook op veel punten, dus het is ook heel belangrijk voor iedereen. Maar vooral superleuk! Niet iedereen krijgt de kans krijgt om z’n eigen winkel te openen. We blijven nog open tot en met mei. Dus aan iedereen die dit leest: spring zeker nog eens binnen!”


Blue Avenue vind je in de J.P. Minckelersstraat, nummer 20. Voor meer informatie kan je terecht op de site van de winkel: http://bit.ly/2na5Gbm

9 maart 2017
Door: MIJNLEUVEN