Achter het stuur met Maarten en zijn rij-instructeur

21 april 2016
Door: MIJNLEUVEN
We volgden Maarten Croonen (19) tijdens zijn voorlaatste rijles en hadden daarbij ook een gesprek met zijn rijinstructeur Bart Rasschaert van rijschool Mercator in Leuven.

Een rijbewijs halen: sommigen kunnen niet wachten tot ze eraan mogen beginnen, anderen stellen het liefst zo lang mogelijk uit. Toch mogen ook zij zich vanaf de dag van hun 18e verjaardag verwachten aan de vraag ‘Heb je je rijbewijs al?’. Tegenwoordig lijkt het halen van een rijbewijs al even belangrijk als leren praten en stappen. Maar een goede chauffeur word je niet van de ene dag op de andere. We volgden Maarten Croonen (19) tijdens zijn voorlaatste rijles en hadden daarbij ook een gesprek met zijn rij-instructeur Bart Rasschaert van rijschool Mercator in Leuven.

Maarten, hoe voelde het om de eerste keer achter een stuur te zitten?
Maarten: “De eerste keer dat ik in een auto kroop, vond ik alles best eng. Autorijden was dan ook iets volledig nieuw voor mij. Ik wist dat er een gaspedaal en rem aan zat, maar meer ook niet. Bovendien leerde ik al snel dat er heel wat komt kijken bij het autorijden en besefte ik dat er wel wat gevaren aan verbonden zijn. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Ik denk dat ik daar in het begin veel schrik voor had. Gelukkig was dat bij de tweede les al een pak minder.”
Bart: “Ik merk heel wat verschillen op tussen mijn leerlingen. Enerzijds heb ik leerlingen die heel nonchalant aan hun lessen beginnen. Ze denken dat alles van een leien dakje zal lopen en zijn zich daarbij niet voldoende bewust van de gevaren die autorijden met zich meebrengt. Anderzijds heb ik ook leerlingen met zogenaamde rijangst. Daar probeer ik ze over te zetten. Zo’n overdreven angst is voor niets nodig. Rijden moet bij mij ook nog leuk zijn.”

En is het ook leuk?
Maarten: “Goh, na die eerste rijles is mijn schrik wel wat weggegaan. Dus de lessen helpen wel. Maar om nu te zeggen dat ik het echt leuk vind… Er zullen wel mensen zijn die rijden echt als iets plezants ervaren, maar ik stap toch nog altijd niet in de auto met het gevoel dat ik iets leuks ga doen. Ik zie autorijden meer als iets wat je moet kunnen.”

Waarom wil je eigenlijk zo graag je rijbewijs?
Maarten: “Ik denk dat een rijbewijs vooral in de toekomst erg handig kan zijn. Om boodschappen te doen, spullen te vervoeren… In principe moet je natuurlijk niet kunnen rijden, je kan ook proberen om alles met het openbaar vervoer te doen. Maar het is toch ook een vorm van vrijheid. Als je een auto hebt, kan je overal naartoe.”

Ik heb de indruk dat Maarten best goed rijdt. Wat denk jij, Bart?
Bart: “Maarten is bezig met zijn voorlaatste rijles. Ondanks enkele kleine puntjes die nog verbeterd kunnen worden, doet hij het erg goed. Vooral zijn bochtenwerk is dik in orde. Hij luistert naar wat ik te zeggen heb en houdt daar heel bewust rekening mee.”
Maarten: “Ik neem de opmerkingen en commentaar van Bart goed aan, ik weet niet of dat zo goed zou lukken bij mijn ouders. Misschien is dat wel een voordeel van bij een rijschool te leren rijden.”

Ben je meteen naar een rijschool gestapt of heb je eerst geprobeerd om met je ouders te leren rijden?
Maarten: “Mijn eerste rijles was meteen bij de rijschool. Ik kreeg eigenlijk ook niet echt een andere keuze. Mijn ouders vonden dat ik naar een rijschool moest omdat ze het zelf niet zagen zitten mij te leren rijden. Achteraf bekeken ben ik daar wel blij om.”
Bart: “België is één van de weinige landen waar je kan kiezen of je leert rijden met een rijschool of met vrije begeleiding. Met vrije begeleiding bedoel ik dan iemand die al minstens 8 jaar zijn rijbewijs heeft en jou leert rijden. Meestal zijn dat je ouders, maar het kan dus om het even wie zijn.”

Wat is volgens jou de beste keuze?
Bart: “Als rijinstructeur zeg ik natuurlijk de rijschool (lacht). Nee, het hangt er vanaf hoe goed je begeleider is. Je kan maar zo’n goede chauffeur worden als je begeleider. We zien hier wel vaak leerlingen die eerst met hun ouders geprobeerd hebben en dan toch bij ons terechtkomen. Ze hebben dan vaak niet de juiste rijtechnieken. Een goede remtechniek is één van de klassiekers. Ik raad leerlingen daarom ook aan om hun begeleidende ouder eens mee te nemen naar een les.”

Maarten, heb jij die remtechniek al goed onder de knie?
Maarten: “Ik denk het wel. Technisch gezien kan ik wel rijden, het enige waar ik nog wat aan moet werken is ervoor zorgen dat ik zeker alles gezien heb. Verkeersborden enz. Nu ik de techniek onder de knie heb, kan ik vooral beginnen focussen op wat er rond mij gebeurt. Ik denk dat die combi van goed rijden en alles in de gaten houden in het begin de grootste moeilijkheid vormt. Je moet plots heel erg veel tegelijk kunnen. Bart zegt ook altijd tegen mij ‘De gevaarlijkste zaken zijn niet de zaken die je ziet, maar degene die je niet ziet.’
Bart: “Klopt, een klein meisje dat om de hoek komt gelopen of een fietser in je dode hoek bijvoorbeeld. Het belangrijkste dat ik mijn leerlingen wil meegeven is dat ze goed moeten kijken. Ze moeten echt voor zich uit durven kijken tijdens het rijden zodat ze moeilijke verkeerssituaties op tijd kunnen inschatten. Dat is in het begin inderdaad moeilijk.”

Sommigen leerlingen zijn daar vast sneller mee weg dan andere. Heb je al ooit een ongeval gehad?
Bart: “Ja, één keer is er een bus op ons ingereden. Dat was wel even schrikken, maar het was niet de schuld van mijn leerling, noch die van mij. Gelukkig is dat voorval voor iedereen goed afgelopen.”
Maarten: “Als je zoiets voorhebt, wil je toch nooit meer in een auto stappen?”
Bart: “Dat zou je denken. Maar het eerste wat die leerling deed na het ongeval was uitstappen, foto’s trekken en ze vervolgens op Facebook zette. Ze nam het dus verbazingwekkend goed op (lacht).”

Even heel praktisch, welke stappen moet je doorlopen voor je eindelijk dat rijbewijs in handen hebt?
Bart: “Eerst en vooral moet je natuurlijk een theoretisch examen afleggen. De leerstof die je hiervoor moet kennen, kan je tegenwoordig heel gemakkelijk online vinden. Op gratisrijbewijsonline.be bijvoorbeeld. Het examen bestaat uit 50 meerkeuzevragen die je binnen een bepaalde tijd moet oplossen. Om te slagen moet je 41 op 50 halen. Nadien kan je kiezen of je de praktijk oefent met een rijschool of met een vrij te kiezen begeleider. Wanneer je voor de rijschool kiest, moet je eerst 20 uren les volgen vooraleer je een voorlopig rijbewijs krijgt. Daarmee mag je dan wel alleen verder oefenen. Wanneer je denkt dat je klaar bent om je praktisch examen af te leggen, maak je een afspraak met het examencentrum in je buurt.”

Denk je dat je er klaar voor bent Maarten?
Maarten: “Ik denk dat ik nog wel wat oefening kan gebruiken. Vooral parkeren gaat nog niet zo vlot. Je mag dan ook niet denken dat die 20 uur rijles voldoende is. Je moet zelf ook nog wel erg veel oefenen, anders verleer je het autorijden snel.”

Wijze woorden om mee af te sluiten. Veel succes bij het afleggen van je examen!


ALLES OP EEN RIJTJE
Bron: www.vdab.be

- Je kan je theorie-examen afleggen vanaf 17 jaar. Ben je geslaagd, dan krijg je een voorlopig rijbewijs en kan je starten aan je praktijk. Ben je na 2 pogingen nog niet geslaagd voor je theorie, dan moet je 12 uur theorielessen volgen in de rijschool.

- Je moet minstens 3 maanden oefenen vooraleer je een praktijkexamen mag afleggen. Je voorlopig rijbewijs blijft 3 jaar geldig, dus als je meer tijd nodig hebt, kan je nog wat langer oefenen.

- Leer je rijden met een vrije begeleider, dan moet hij of zij steeds bij jou in de auto zitten. Je mag geen extra passagiers vervoeren.

- Als je extra hulp nodig hebt, kan je bij een rijschool een basisopleiding van 6 uur volgen. Een rijinstructeur leert je de nodige basistechnieken zodat je nadien verder kan oefenen met je begeleider.

- Wil je leren rijden met een rijschool, dan mag je na 20 uur praktijkles zonder begeleider rijden. Je krijgt hiervoor een voorlopig rijbewijs dat 18 maanden geldig is.

- Ben je 2 keer op rij niet geslaagd voor je praktijkexamen, dan ben je verplicht om 6 uur les te volgen bij de rijschool.

- Rijbewijs gehaald? Weet dan dat er één jaar zero tolerance geldt. Als je een ernstige overtreding begaat, moet je opnieuw een theorie- en/of praktijkexamen afleggen.

21 april 2016
Door: MIJNLEUVEN