Jonge doeners

22 jonge, Leuvense ondernemers vertrekken op bootcamp van De Start-Up

22 augustus 2016
Door: MIJNLEUVEN
Van 26 tot 29 augustus vertrekken 22 jonge ondernemers samen op het eerste bootcamp van De Start-Up, het ondernemerschapsproject van mijnLeuven. Al sinds april bouwen de deelnemers van het project aan vier start-ups. Tijd voor de volgende stap!

Eind deze maand nemen de 22 start-up’ers vier dagen lang deel aan verschillende workshops over productmarketing, sales pitches en (digitale) communicatiestrategieën, waarbij ze worden bijgestaan door experts uit het Leuvense ondernemerschapsmilieu. “Het vierdaagse bootcamp, halverwege het Start-Up-traject, voldoet helemaal aan de noden die de jongeren momenteel ondervinden.”, zegt schepen van jeugd Dirk Vansina. “De concepten zijn er, de eerste verkoopsmomenten zijn achter de rug, … Nu komt het er op aan de start-ups nog een niveautje hoger te tillen. ‘Wat kan er nog straffer aan ons product? Hoe bereiken we onze doelgroep optimaal via de sociale media? Hoe zorgen we voor een unieke customer experience?’ Op die vragen proberen we de jongeren tijdens het bootcamp een antwoord te bieden, opdat ze hun start-up kunnen uitbouwen tot een échte klassezaak.”

Maar het bootcamp is meer dan enkel zitten en luisteren naar experts. De jongeren steken natuurlijk ook zelf de handen uit de mouwen. Op zondag 28 augustus verkopen de stavier start-ups hun producten op het Rector De Somerplein, in het kader van Autovrije Zondag. Boule de Louvain serveert er haar heerlijk krokant, gefrituurd ijs, Juice-Up voorziet gezonde en ecologisch verantwoorde smoothies, Copper&Woods stelt haar collectie design uit gerecycleerd materiaal voor en Picknick Unique tekent present met een assortiment ‘goei bokes’.

De Start-Up is een ambitieus project waarbij jongeren hun ondernemersdromen in eigen handen nemen, een verfrissend concept uitwerken en dat samen uitbouwen tot een sterk merk. Durven experimenteren, skills aanscherpen en proeven van een eigen onderneming staat centraal. Het Start-Up-traject loopt van april tot december, waarbij de focus in eerste instantie kwam te liggen op het uitwerken van vier ruwe concepten, vervolgens het experimenteren met een eigen product en tenslotte het verkopen van dat product op verschillende verkoopsmomenten. Nu is het aan de jongeren om hun start-ups tot in de puntjes te verfijnen en Leuven helemaal voor zich te winnen.

De vier mijnLeuven-start-ups treden de komende maanden pop-up-gewijs naar buiten op verschillende Leuvense evenementen. Houd hen zeker in het oog!

22 augustus 2016
Door: MIJNLEUVEN